Bezpieczniejsze zakupy w sieci

Kupujesz przez internet? Mamy dla ciebie dobre wiadomości: Unia Europejska wzmacnia twoje prawa.

W czerwcu europejscy parlamentarzyści przegłosowali nową dyrektywę, która wprowadza wiele zmian w prawach przysługujących konsumentom robiącym zakupy w sieci. Od 2014 roku, kiedy to w poszczególnych krajach członkowskich nowe prawo ma wejść w życie, kupujący internauci będą lepiej niż dotychczas chronieni, a zakupy na odległość staną się bezpieczniejsze.

- Nowe prawo położy kres internetowym oszustom - uważa europejska komisarz sprawiedliwości, Viviane Reding i wymienia: - Z pozoru darmowe horoskopy czy przepisy kulinarne, które na końcu stawiają konsumentów przed koniecznością uiszczenia opłaty; internetowe biura podróży, które tak konstruują ofertę, aby niepostrzeżenie sprzedać nie tylko wycieczkę, ale i jej ubezpieczenie lub pobrać opłatę za wypożyczenie samochodu - takie triki nieuczciwych przedsiębiorców przejdą do historii.

Reklama

10 najważniejszych zmian

1. Koniec z ukrytymi informacjami i opłatami

Konsumenci będą chronieni przed niespodziewanymi opłatami. Wchodzisz na stronę z horoskopami lub przepisami i nigdzie nie ma podanej ceny, ani nawet informacji, że będziesz musiał zapłacić. Dopiero na samym końcu wyświetla się rachunek, jaki musisz uiścić. Zgodnie z nowym prawem konsument będzie musiał potwierdzić, że wie, iż za usługi musi zapłacić.

2. Przejrzystość cen

Nie wiesz, ile dokładnie wyniesie rachunek za zakupy w sklepie internetowym, bo sprzedawca później dolicza koszt przesyłki i jeszcze zapakowania towaru, lecz o tym dowiadujesz się dopiero, jak skończysz składać zamówienie? Teraz sprzedawca będzie musiał podawać całkowity koszt zakupów lub usług, łącznie ze wszystkimi dodatkowymi opłatami. Jeżeli tego nie zrobi, nie będziesz musiał ich uiszczać.

3. Zakaz z góry zaznaczanych opcji na stronach internetowych

Podczas kupowania przez internet na przykład biletów lotniczych mogą pojawiać się dodatkowe opcje, jak na przykład wykupienie ubezpieczenia podróżnego lub wynajem samochodu. Mogą się one pojawiać w formie już wcześniej zaznaczonych kółek czy kwadracików. Jeżeli nie życzysz sobie wykupić tych opcji, byłeś zmuszony do ich odznaczania. Nowe przepisy zakazują stosowania w całej Unii Europejskiej z góry zaznaczonych opcji.

4. 14 dni na zwrot towaru

Okres, w którym możesz bez podania przyczyny zwrócić towar kupiony w sieci, wydłuży się z 10 do 14 dni. Dodatkową ochroną konsumenta będzie nowa regulacja, która mówi, że jeśli sprzedawca nie poinformował nas o prawie do zwrotu towaru, okres ten wydłuży się aż do roku.

5. Lepsze warunki zwrotu pieniędzy

Sprzedawca będzie musiał zwrócić ci pieniądze za towar w ciągu 14 dni, w dodatku łącznie z kosztami dostawy. W dodatku to handlowcy ponoszą ryzyko uszkodzenia towarów w transporcie, do momentu gdy konsument wejdzie w posiadanie towaru.

6. Jednolity formularz zwrotu w całej Unii

Jeśli się rozmyślisz i będziesz chciał zrezygnować z zakupów zrobionych przez internet lub w innym miejscu poza siedzibą sklepu, będziesz mógł skorzystać ze standardowego formularza, ale tylko jeśli zechcesz. Choć zapewne warto, bo ułatwia on i przyspiesza załatwienie sprawy, niezależnie w którym kraju UE zawarłeś umowę kupna.

7. Koniec z dopłatami za płatność kartą i wygórowanymi cenami za infolinie

Sprzedawca nie będzie mógł naliczyć ci dodatkowej opłaty tylko dlatego, że płacisz kartą. Jeżeli zaś dzwonisz na infolinię, koszt będzie mógł być maksymalnie taki, jak zwykłego połączenia.

8. Wyraźniejsze informacje odnośnie do tego, kto płaci za zwrot towarów

Jeżeli sprzedawca chciałby, abyś to ty ponosił koszty zwrotu towarów po ewentualnej zmianie decyzji, musi cię wyraźnie o tym poinformować przed zakupem. W przeciwnym razie sam poniesie koszy zwrotu towarów. W przypadku towarów o dużej objętości kupionych przez internet lub w ramach sprzedaży wysyłkowej, takich jak na przykład sofa, handlowcy muszą wyraźnie przedstawić, przynajmniej szacunkowo, maksymalny koszt zwrotu towaru jeszcze przed zakupem, tak abyś mógł dokonać świadomego wyboru przed podjęciem decyzji, gdzie kupić towar.

9. Lepsza ochrona dla kupujących produkty cyfrowe

Wyraźniejsze muszą być również informacje dotyczące cyfrowej zawartości, w tym dotyczące zgodności ze sprzętem i z oprogramowaniem oraz dotyczące zastosowania wszelkich technicznych środków ochronnych, na przykład ograniczonego prawa konsumenta do kopiowania zawartości. Będziesz miał prawo wycofania się z zakupu treści cyfrowych, takich jak pliki muzyczne lub wideo, jednak jedynie do momentu, w którym zacznie się proces pobierania pliku.

10. Wspólne przepisy dla przedsiębiorców ułatwią im prowadzenie działalności handlowej na terytorium Europy

Należą do nich:

Jednolite zasady dotyczące umów na odległość (sprzedaż przez telefon, za pośrednictwem poczty lub przez internet) oraz umów zawieranych poza lokalem (sprzedaż poza siedzibą przedsiębiorstwa, na przykład na ulicy lub na progu mieszkania) na terenie Unii Europejskiej. Dzięki temu w przypadku handlowców prowadzących sprzedaż międzynarodową obowiązywać będą równe reguły gry, zaś koszty transakcji spadną; dotyczy to szczególnie sprzedaży przez internet.

Standardowe formularze ułatwią przedsiębiorcom działalność: jednolity formularz dotyczący informacji o prawie do wycofania się.

Szczegółowe przepisy będą miały zastosowanie do małych przedsiębiorstw i rzemieślników, takich jak hydraulik. Prawo do wycofania się nie będzie obowiązywać w przypadku pilnych napraw i prac konserwacyjnych. Państwa członkowskie mogą również zdecydować się na wyłączenie z pewnych wymogów związanych z udzieleniem informacji tych handlowców, do których konsumenci zwracają się z prośbą o wykonanie w domu prac naprawczych i konserwujących o wartości nieprzekraczającej kwoty 200 euro.

Więcej na: www.Pro-Test.pl

Tekst pochodzi z

Pro-Test
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | e-handel | zakupy w sieci | prawo | W Sieci | handel | twoje | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »