Biedronka idzie na całość. W styczniowe niedziele otworzy jeszcze więcej sklepów

Biedronka zamierza wycisnąć maksimum z dziurawej ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, zanim wraz wejdzie w życie nowelizacja tego prawa. Jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl, dyskontowa sieć podjęła decyzję o zwiększeniu w styczniu liczby sklepów otwartych we wszystkie niedziele - zarówno handlowe, jak i niehandlowe.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Dotychczas w niedziele niehandlowe działało ok. 1 tys. Biedronek na ponad 3 tys. sklepów zrzeszonych w portugalskiej sieci. Z naszych ustaleń wynika, że liczba ta w styczniu wzrośnie. O ile? Tego nie wiemy, gdyż Biedronka zignorowała nasze pytania. Zanosi się jednak na znaczący wzrost.

Portal wiadomoscihandlowe.pl potwierdził informację o zwiększeniu liczby otwartych dyskontów Biedronki w czterech źródłach; widział także kopie maili, jakie wpłynęły do kierowników rejonowych i na sklepy, a dotyczyły właśnie styczniowych zmian. Wiadomości dotarły do pracowników z różnych regionów Polski, z mniejszych i większych miast, co pozwala sądzić, że skala operacji będzie zauważalna. Nie udostępniamy kopii tych pism, gdyż zawierają one dane pozwalające zidentyfikować naszych informatorów.

Reklama

W niektórych mailach pojawiła się informacja o planowanym otwarciu we wszystkie styczniowe niedziele wszystkich Biedronek w danym mieście/regionie. Jeden z naszych rozmówców - związkowiec - idzie o krok dalej i twierdzi, że uruchomione w styczniu mogą zostać dyskonty... w całym kraju.

Otwarcie wszystkich sklepów wydaje się jednak nieprawdopodobne, gdyż nie w każdej lokalizacji otwarcie sklepu w niedzielę się opłaci. Ponadto nie wszystkie placówki zarządzane są bezpośrednio przez Jeronimo Martins (istnieją także sklepy franczyzowe i partnerskie). Znaleźliśmy już pierwsze sklepy, które - według naszych informacji - nie będą działały w przyszłym miesiącu w niedziele niehandlowe.

Zarazem warto zauważyć, że niedzielna konkurencja w handlu spożywczym w Polsce w ostatnich tygodniach mocno się zaostrzyła. Również klienci przyzwyczaili się do możliwości zrobienia zakupów spożywczych w niedziele w "placówkach pocztowych". Tym samym otwieranie w ostatni dzień tygodnia sklepów, w których jeszcze niedawno nie miało to uzasadnienia biznesowego, nagle stało się sensowną opcją. Biedronka może to wykorzystać.

Jak nieoficjalnie słyszymy, otwarte w styczniu 2022 r. zostaną również takie Biedronki, które jak dotąd nie wydawały paczek klientom. To oznacza, że kolejne sklepy uzyskają lada moment status placówek pocztowych, co pozwoli im na legalny handel w dni objęte ograniczeniami.

Ale tych pozostało już niewiele. Na styczeń 2022 r. przypada pięć niedziel, w tym jedna handlowa na mocy ustawy (30 stycznia). Gra toczy się zatem o handel w cztery dodatkowe niedziele. To z pozoru niewiele, ale przy skali działalności Biedronki zdecydowanie jest o co powalczyć.

Od lutego trik "na placówkę pocztową" będzie już niemożliwy. Wejdzie wówczas w życie uchwalona niedawno przez Sejm nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, zgodnie z którą, aby dany punkt uznany został za placówkę pocztową, będzie musiał generować co najmniej 40 proc. przychodów z działalności pocztowej. Tymczasem w sklepach spożywczych biznes pocztowy to margines działalności.

Biedronka w sprawie styczniowych niedziel nabrała wody w usta. Sieć nie odpowiedziała na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl przesłane we wtorek i ponowione w środę. W ostatnich dniach natomiast firma chwaliła się decyzją "podjętą z myślą o pracownikach" o skróceniu godzin funkcjonowania sklepów w Wigilię (godzina wcześniej niż ustawowy wymóg) i w Sylwestra. Sklepy sieci będą nieczynne 25 i 26 grudnia oraz w sobotę 1 stycznia.

Paweł Jachowski

*****

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: handel w niedziele | zakaz handlu w niedziele | Biedronka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »