Chatbot pomoże w bankowych płatnościach
Aplikacja bankowa Millennium wykona operację, którą jej zlecimy wypowiadając życzenie. Automatyczny asystent będzie wiedział o co nam chodzi dzięki wykorzystaniu technologii rozpoznawania mowy i intencji. Odpowie na pytania, a w razie potrzeby dopyta o szczegóły.
Bank Millennium, jako pierwszy w Polsce, udostępnia klientom chatbota o imieniu Milla, który wykona zleconą transakcję.
- Wystarczy, że użytkownik aplikacji powie "Przelej Ani 10 zł", a Milla odczyta to jako polecenie do realizacji. Do stworzenia naszego chatbota wykorzystaliśmy elementy sztucznej inteligencji, która w obsłudze klienta ma ogromny potencjał - tłumaczy Halina Karpińska, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.
Chatbot jest programem komputerowym, z którym można rozmawiać w języku naturalnym podobnie jak z człowiekiem. Rozmowa może być prowadzona w formie tekstowej lub głosowej, dzięki sztucznej inteligencji do przetwarzania języka, co pozwala zrozumieć to co chcemy powiedzieć.
Chatbot zostanie udostępniony klientom w najbliższych dniach. Na początku Milla będzie mogła wykonać takie operacje jak przelewy i doładowanie kart płatniczych prepaid oraz telefonu. Pokaże historię transakcji i nadchodzące płatności, jeżeli o to poprosimy. Powie też, kiedy przelew dotrze do odbiorcy oraz poda dane banku. W przyszłości ułatwi klientom wyszukiwanie innych informacji oraz nawigację po aplikacji.
- Być może już wkrótce boty będą same inicjowały kontakt z użytkownikiem, dzięki czemu z prostych pomocników staną się inteligentnymi, proaktywnymi asystentami - dodaje Jarosław Hermann, członek zarządu Banku Millennium, odpowiedzialny za obszar IT.
Wprawdzie badania pokazują, że Polacy nie są jeszcze gotowi na takie innowacje, ale tak bywa z nowymi i jeszcze nie znanymi innowacjami.
Według badania #finanseprzyszlości dziś na obsługę wirtualnego doradcy nie zgodziłoby się zdecydowanie 60 proc. badanych, za 10 lat zdecydowane "nie" powiedziałby jedynie 35 proc. osób.
Niezależnie jednak od deklaracji, z botów korzystamy coraz częściej. Popularność mobilnych komunikatorów sprawia, że pojawia się coraz więcej zintegrowanych z nimi chatbotów. W samym FB Messenger działa ich już ponad 100 tys.
Inne banki też zaczynają wykorzystywać sztuczną inteligencję i chatboty, np. ING Bank Śląski udostępnił system konwersacyjny Mój Asystent, który odpowiada na pytania klientów korzystających z bankowości internetowej. Alior rozwija oparty na sztucznej inteligencji i biometrii system Dronn, na początku zastosowany w procesie miękkiej windykacji.
Rozwój chatbotów został zainspirowany już w 1950 roku przez Alana Turinga, brytyjskiego matematyka i kryptologa, jednego z twórców informatyki, uważanego za ojca sztucznej inteligencji. Twierdził, że w przyszłości maszyny będą inteligentne i dorównają człowiekowi.
Za pierwszego chatbota uznaje się Elizę, sztuczną psychoterapeutkę, zaprojektowaną w 1966 roku przez Josepha Weizenbauma w Massachussetts. Gwałtowny rozwój chatbotów miał miejsce w ostatnich latach, kiedy zaczęto je wykorzystywać do komunikacji z klientami w wielu branżach - m.in. w handlu, mediach czy finansach.
Najbardziej znane to Alexa Amazona, Siri Apple i Google Assistant, które odpowiadają na pytania klienta w konkretnym kontekście i realizują jego polecenia.
Monika Krześniak-Sajewicz