Co piąty Polak bierze udział w programach lojalnościowych
Jak wynika z branżowego raportu "Polacy w programach lojalnościowych", opracowanego na zlecenie Groupe SEB Polska i PBS na podstawie ogólnopolskiego badania, co piąty Polak bierze udział w programach lojalnościowych lub motywacyjnych. Najbardziej cenionymi przez nas nagrodami są sprzęty AGD.
Programy lojalnościowe i motywacyjne to często stosowana forma budowania i podtrzymywania pozytywnych relacji w kontakcie firma-klient lub konsument oraz firma-pracownik. Jak wielu z nas z nich korzysta? Dane z branżowego raportu "Polacy w programach lojalnościowych" wskazują, że bierze w nich udział co piąty Polak! W programach lojalnościowych chętniej uczestniczą kobiety (23 proc.) niż mężczyźni (18 proc.). Największą popularnością cieszą się wśród osób w wieku 25-39 lat (28 proc.), a najmniejszą u osób po 59. roku życia (10 proc.).
Wśród osób biorących udział w programach lojalnościowych lub motywacyjnych nieco ponad połowa (52 proc.) uczestniczy tylko w jednym programie. 42 proc. badanych zaangażowanych jest w kilka programów - od dwóch do pięciu.
Co dziesiąty ankietowany doświadczył sytuacji, gdy otrzymał upominek niskiej wartości lub słabej jakości, który go rozczarował. Większość Polaków (58 proc.) dostało prezenty zgodne z ich oczekiwaniami. Warto jednak zwrócić uwagę, że ponad jedna czwarta badanych (28 proc.) nigdy nie została nagrodzona.
- To pokazuje, że duża część z nas korzysta z programów lojalnościowych i motywacyjnych mało aktywnie, ponieważ ich zasady mogą być zbyt skomplikowane lub nagrody są mało atrakcyjne - mówi Katarzyna Ozimek, Key Account Manager B2B z Groupe SEB Polska.
- Niestety nie każdy program jest dobrze dopasowany do potrzeb odbiorców. To sprawia, że chęć aktywnego uczestniczenia w nim gwałtownie spada, a program przestaje pełnić wymaganą funkcję. Kluczowe jest, aby odbiorcy programu byli nagradzani za swoją systematyczność i lojalność nagrodą lub benefitami, na których im naprawdę zależy, a sam program powinien być tak skonstruowany, aby były dla nich osiągalne - dodaje.
Jakich nagród oczekują więc Polacy? 29 proc. z nas za najatrakcyjniejsze upominki uznaje sprzęt AGD. Sprzęt elektroniczny to wymarzona nagroda w programie lojalnościowym lub motywacyjnym dla co czwartego Polaka. Jest to również ulubiona kategoria mężczyzn. Kobiety zaś najczęściej wskazują sprzęt AGD.
Bilety turystyczne lub pobyt w hotelu to nagrody, które ucieszą 15 proc. Polaków. Niewiele mniej, bo 13 proc. badanych, najchętniej chciałoby wygrać długoterminową zniżkę na produkty lub usługi danego sklepu. Niewielką popularnością cieszą się gadżety z logotypem firmy, ceni je zaledwie 4 proc. Polaków.