Reklama

Coraz bliżej podstawowego rachunku płatniczego

Najprawdopodobniej jeszcze w tym roku banki zostaną zobligowane do wprowadzenia usługi podstawowego rachunku bankowego. Łatwiej będzie porównać poszczególne oferty i opłaty stosowane przez dostawców usług płatniczych.

Z badań banku centralnego wynika, że około 20 proc. Polaków nie posiada konta rozliczeniowo-oszczędnościowego. W większości są to osoby najstarsze i najmłodsze - do 24. roku życia.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2015

Sytuację może poprawić implementacja tzw. dyrektywy PAD (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego) do polskiego prawa.

Reklama

Zmiany w nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, która ma dostosować polskie prawo do wymagań unijnych, zakładają m.in. zobowiązania dla banków i SKOK-ów do wprowadzenia nowej oferty, czyli podstawowego rachunku płatniczego, który nie będzie mógł być obarczony barierami finansowymi.

Może to być spore ułatwienie, zwłaszcza dla najmłodszych osób, które nie mają rachunku bankowego, bo nie mają stałych wpływów.

- Czasami zdarzało się, że ktoś nie mógł założyć rachunku płatniczego, bo wymagane były przez bank np. minimalne miesięczne wpływy. W przypadku rachunku podstawowego takich barier nie będzie. Dyrektywa określa, że każdy obywatel UE w każdym kraju UE będzie mógł otworzyć i posiadać taki podstawowy rachunek płatniczy, który będzie albo darmowy, albo tani - podkreśla Adam Tochmański, dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego NBP.

Zgodnie z proponowaną nowelizacją ustawy o usługach płatniczych, podstawowy rachunek płatniczy jest ma być przeznaczony dla konsumentów, dla których żaden dostawca usług płatniczych w ramach działalności wykonywanej w Polsce nie prowadzi innego rachunku płatniczego w walucie polskiej.

Podstawowy rachunek płatniczy umożliwi konsumentowi otwarcie, prowadzenie lub zamknięcie rachunku; dokonywanie wpłat środków pieniężnych na rachunek; dokonywanie wypłat gotówki z rachunku na terytorium któregokolwiek państwa członkowskiego w bankomacie lub w placówce dostawcy, a także wykonywanie na terytorium państw członkowskich transakcji płatniczych.

Łatwiejsza będzie także zmiana dostawcy usługi płatniczej i przeniesienie rachunku płatniczego z jednego banku do drugiego. W nowelizacji są bowiem zawarte zasady, które w prosty sposób pozwalają na zamknięcie rachunku w jednym banku i przeniesienia go do innego banku.

Zmiany pozwolą klientom na łatwiejszy dostęp do porównywania ofert banków i innych dostawców usług płatniczych. Bank będzie miał obowiązek przekazywania konsumentom dokumentów dotyczący swoich opłat z tytułu reprezentatywnych usług związanych z danym rachunkiem płatniczym, które będzie można łatwo porównać z podobnymi usługami innych banków.

Nowelizacja zawiera także zapis, zgodnie z którym niezależny od banków podmiot będzie prowadził stronę internetową porównującą oferty dostawców usług płatniczych.

- Mają powstać porównywarki opłat, które byłyby notyfikowane we właściwym organie. Jest to jeszcze kwestią dyskusji, w jakim organie i w jaki sposób miałaby miejsce taka notyfikacja - wskazuje Tochmański. Jego zdaniem, dzięki tym zmianom "będzie łatwiej wszystkim klientom banków zorientować się w opłatach, które stosują banki, i dowiedzieć się, w którym banku jest taniej, a w którym drożej".

- To może zwiększyć konkurencję między bankami i spowodować, że usługi bankowe będą tańsze, a banki staną się bardziej konkurencyjne, więc będzie to z punktu widzenia konsumenta bardzo dobre rozwiązanie - komentuje Tochmański.

Z danych NBP wynika, że około 78 proc. Polaków powyżej 15 roku życia posiada rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy i wskaźnik ten zwiększył się o 5-8 punktów procentowych w ciągu ostatnich czterech lat.

amk/ Kurier PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »