Czy jesteśmy aż tak bogaci, aby kupować tanio?
Nieograniczona wiedza o producentach oraz sposobach wytworzenia produktów. Konsumenci świadomie kupujący towary, nie z uwagi na ich koszt, a własne preferencje. To kadr z filmu, scenariusz niedalekiej przyszłości czy obraz przeciętnego, polskiego konsumenta?
Niestety, wciąż nie jest to odbicie codzienności, a raczej perspektywa jutra. Z raportu Polska Oszczędna - powstałego na podstawie badań porównawczych realizowanych w latach 2009-12 - przygotowanego przez Millward Brown SMG/KRC wynika, iż 71 proc. konsumentów w Polsce jest nastawionych na oszczędzanie. Efektem tego jest ciągłe poszukiwanie promocji i jak najniższych cen.
Bez względu na to, co kupuje polski konsument, zawsze kieruje się ceną. Z badania Payback Consumer Monitor wynika, iż Polacy są bardzo rozsądni przy wyborze towarów. 67 proc. z nas sprawdza datę ważności produktów, a 59 proc. porównuje ceny różnych producentów przed dokonaniem wyboru. Przedkładamy wygodę (47 proc.) nad modę (4 proc.), a praktyczność (30 proc.) nad elegancję (4 proc.). Niestety, cena to najważniejszy argument przy wyborze produktu, dopiero za nią plasuje się jakość danego towaru. Wiąże się to głównie z krótkofalowym, doraźnym podejściem do zakupów. Wybieramy towary tańsze, gdyż w mniejszym stopniu odbija się to na naszym bieżącym budżecie. Mimo tego, że produkty droższe często sprawdzają się i dobrze funkcjonują przez lata, to kupujemy to co tańsze, ponieważ wydatek ten mniej odczuwamy w kieszeni. Nie zwracamy uwagi na to, że cena szybko odbija się na jakości, a towar w trakcie użytkowania błyskawicznie traci swoje walory i jesteśmy zmuszeni jeszcze raz zainwestować w dany produkt. Oczywiście najniższym kosztem...
Problem zaczyna się robić poważny, kiedy w ten sam sposób podchodzimy do produktów, w które inwestujemy w perspektywie długoterminowej, jak materiały budowlane, elementy konstrukcyjne czy wyposażenie domu. - Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne są chociażby małe złączki wykorzystywane przy instalacjach wodnych czy grzewczych. Kupując materiały o wątpliwej jakości i po niskiej cenie np. w hipermarketach, ludzie często nie myślą o tym, iż zaopatrują się w produkt na kilkadziesiąt lat, który powinien być trwały i wytrzymały. Poza tym, że okres eksploatacji kupionego zamiennika jest bardzo krótki, musimy również brać pod uwagę ewentualną konieczność poniesienia większych kosztów związanych z jego wymianą bądź naprawą uszkodzeń jakie może wyrządzić. Dodatkowo, wybór produktów o niskiej jakości jest ryzykowny i wiąże się z zagrożeniem życia - podkreśla Paweł Koś, prezes Global Trade SA - spółki produkującej instalacje wodne.
Pozytywnie nastraja fakt, iż Polacy coraz mniej produktów kupują w centrach handlowych oraz hipermarketach. Ich obroty maleją, jedynie odzież i akcesoria sprzedają się dobrze, w pozostałych branżach jest już gorzej. Nie wiadomo jednak, czy jest to wynik zmiany miejsca dokonywania zakupów i inwestycji w sklepy branżowe, czy też ogólnego ograniczania wydatków społeczeństwa. Abstrahując jednak od tego gdzie kupujemy, wciąż robimy to najniższym kosztem.
O ile Kowalski kieruje się głównie ceną, to polscy przedsiębiorcy przede wszystkim inwestują w jakość i gwarancję. Świadomość tego, iż na tanich produktach można więcej stracić niż zyskać jest tu kluczowa. W przeprowadzonym przez magazyn Body Life w 2010 roku badaniu ankietowym wśród przedstawicieli branży fitness, aż 77 proc. respondentów uznało jakość sprzętu za czynnik, który w pierwszej kolejności decyduje o zakupie danego urządzenia do ćwiczeń.
Na dalszym miejscu była jego cena oraz warunki serwisu. - Inwestujemy w najlepszy sprzęt, gdyż to co oferujemy naszym klientom świadczy przede wszystkim o jakości naszych usług - komentuje Sebastian Gazda, prezes Star Fitness, dystrybutora sprzętu do ćwiczeń dla ośrodków sportowych. - Kluczowym kryterium przy wyborze przyrządów są ich parametry, jakość i funkcjonalność. Cena ma tu mniejsze znacznie. Kształt branży fitness wymaga wysokiej jakości oraz rozwoju technologicznego sprzętu. Ośrodki sportowe chcąc zdobywać zaufanie osób ćwiczących muszą być konkurencyjne. Z drugiej strony natomiast liczy się bezpieczeństwo użytkowników - wysokiej klasy sprzęt zapewnia dbałość o ich zdrowie na wielu płaszczyznach - dodaje Gazda.
Przedsiębiorcy większości branż, w przeciwieństwie do statystycznego Polaka, przywiązują wagę do jakości kupowanych towarów. Stanowi to bowiem istotny czynnik przy kalkulacji zysków i strat, a także planowaniu budżetu, szczególnie w perspektywie długoterminowej. To bardzo ważny czynnik przy osiąganiu lepszych wyników dla przedsiębiorstwa i poprawy poziomu życia dla społeczeństwa.
Oczywiście każda generalizacja jest z założenia błędna i nie oddaje podejścia do problemu pojedynczych osób, a przedstawia najpowszechniejsze trendy i sposoby zachowań. Istnieje bowiem bardzo szerokie grono ludzi inwestujących pieniądze wyłącznie w produkty markowe, o wysokiej jakości. Nie jest zresztą tajemnicą, że Polacy lubią renomowane produkty. Zwracamy uwagę na marki, ale wciąż ważna jest dla nas cena - dlatego też, jak twierdzą eksperci, Polska jest rajem dla producentów podrabiających towary oryginalne. Pętla się zamyka, wracamy do punktu wyjścia - kupujemy tanio i nie przedkładamy jakości nad cenę. Może więc czas najwyższy byśmy zauważyli, iż wciąż nie jesteśmy na tyle bogatym społeczeństwem, by było nas stać na tanie towary.
Paulina Zaręba, BADDOG PR