Dodatkowa opłata w pociągu. Za przejazd trzeba dopłacić 20 zł
Dodatkowa opłata za bilety kolejowe? To nie próba wyłudzenia, ani nieśmieszny żart. Jeśli pasażer nie przygotuje się odpowiednio na przejazd koleją, dopłaci już w wagonie 20 zł. O co chodzi?
- Dodatkowa opłata za bilety kolejowe może zostać doliczona w wagonie.
- Opłata doliczana jest przy sprzedaży biletu pasażerowi w pojeździe.
- Z obowiązku zapłacenia dodatkowej opłaty zwolniono część osób.
Wciąż nie brakuje sytuacji, gdy zaskoczenie wywołuje fakt, że bilety kolejowe na pokładzie pociągu bywają droższe od tych zakupionych w okienkach kasowych i na stronach internetowych. Konduktor przy sprzedaży w wagonie ma prawo doliczyć odpowiednią opłatę. Kiedy tak się dzieje?
Wejście do pociągu bez biletu, a następnie zwrócenie się po bilet do konduktora może skutkować naliczeniem dodatkowej opłaty. Bilety kolejowe w cenach regularnych wskazanych przez przewoźnika obowiązują jedynie w kasach biletowych, automatach biletowych i na stronach internetowych.
W przypadku zakupu biletu u konduktora w pociągu czekać może nas dodatkowa opłata 20 zł za wydanie biletu. Dzieje się tak w pociągach PKP Intercity, gdy na stacji początkowej pasażer miał możliwość zakupu biletu w inny sposób, a mimo to zakupił go u konduktora.
"Jeśli kupujesz u konduktora, to zapłacisz za bilet (lub inny dokument przewozu) oraz za jego wydanie w pociągu. Opłata wynosi 20 zł - od każdej odprawianej osoby" - czytamy na oficjalnej stronie PKP Intercity.
Jeśli okaże się, że na stacji wejścia do pociągu nie była prowadzona sprzedaż biletów - konduktor nie doliczy dodatkowej opłaty. Części podróżnych dodatkowa opłata nie dotyczy, nawet jeśli na stacji początkowej była możliwość zakupu biletu.
Zwolnienie z opłaty w PKP Intercity dotyczy jednak szerokiej grupy osób. Jak wskazuje przewoźnik, poniżej wymienieni nie dopłacą do biletu, nawet jeśli na stacji początkowej była możliwość jego zakupu:
- z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (dotyczy także opiekuna albo przewodnika tej osoby) - pod warunkiem, że pokażą konduktorowi dokument potwierdzający niepełnosprawność, lub niepełnosprawność albo ograniczona możliwość poruszania się są widoczne,
- które ukończyły 70 lat pod warunkiem, ze pokażą konduktorowi dokument potwierdzający wiek,
- które rozpoczynają przejazd ze stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna,
- które mają potwierdzenie z kasy biletowej,
- które chcą kupić albo pobrać rezerwację miejsca, a mają bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca kupiony w innym pociągu, Kartę Intercity lub dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu,
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w innym naszym pociągu wraz z adnotacją "Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc",
- które mają bilet jednorazowy wystawiony w pociągu innego przewoźnika bez opłaty za jego wydanie wraz z adnotacją "Zmiana przewoźnika", a czas na przesiadkę jest krótszy niż 30 minut,
- które mają bilet kupiony w biletomacie, w aplikacji lub serwisie internetowym i chcą kupić bilet na przewóz bagażu lub psa,
- które mają bilet międzynarodowy z rezerwacją miejsca w pociągu EIP i chcą kupić dopłatę do pociągu EIP,
- które zmieniają umowę przewozu,
- którym wydajemy bilet jednorazowy z ulgą 100% wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami,
- które kupują dopłatę do posiadanego biletu albo nowy bilet, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, że mają uprawnienie do tej ulgi.
Przemysław Terlecki