Dofinansowanie do auta elektrycznego. Kto może się o nie starać? Ile wynosi?
W Polsce samochodami elektrycznymi jeździ już ponad 60 tys. osób. Na zwiększone zainteresowanie elektrykami z pewnością wpływa możliwość skorzystania z atrakcyjnych dotacji, które znacząco obniżają cenę samochodu. Jak otrzymać dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego i ile wynosi dotacja w 2024 roku?
W 2021 roku w Polsce ruszyła pierwsza edycja programu "Mój Elektryk", która zakłada dofinansowanie samochodów elektrycznych, w celu zachęcenia Polaków do zakupu samochodów bardziej przyjaznych dla środowiska i gospodarki.
Z dotacji w ramach programu "Mój Elektryk" mogą skorzystać osoby fizyczne, firmy oraz instytucje, które spełnią określone warunki. Dotacją są objęte:
- fabrycznie nowe samochody, które nie zostały zarejestrowane przed zakupem i które nie mają więcej niż 50 km przebiegu,
- pojazdy zeroemisyjne wykorzystujące do napędu energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do źródła zasilania,
- pojazdy wykorzystujące do napędu energię wytworzoną z wodoru w znajdujących się w nich ogniwach paliwowych.
Dofinansowanie może otrzymać osoba, która zakupi samochód lub weźmie go w leasing, nie przekraczając maksymalnej ceny takiego samochodu. Obowiązkowo samochód po zakupie musi również zostać zarejestrowany na terenie RP oraz ubezpieczony, a właściciel musi zobowiązać się, że w ciągu 2 lat od otrzymania dotacji nie sprzeda zakupionego pojazdu.
Dotacja na pojazdy elektryczne jest bezzwrotna, co oznacza, że osoby korzystające z programu "Mój Elektryk" nie muszą jej spłacać ani zwracać. Obecnie dotacja wynosi nie więcej niż 18 750 zł lub nie więcej niż 27 000 zł w przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Ponadto koszt zakupu samochodu elektrycznego nie może przekroczyć 225 000 zł. Maksymalny limit kwotowy nie dotyczy natomiast osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Dofinansowanie pojazdów dostawczych wynosi natomiast do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 50 tys. zł lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 70 tys. zł, jeżeli wnioskodawca zadeklaruje określony podwyższony przebieg.
Dotacja w ramach programu "Mój Elektryk" do motorowerów i motocykli wynosi z kolei do 30 proc. kosztów zakupu i wynosić może nie więcej niż 4 tys. zł.
Wnioski o dofinansowanie do samochodu elektrycznego można składać do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków. Proces przyznawania dotacji odbywa się internetowo, a wnioski składa się online bezpośrednio do NFOŚiGW. Do wniosku należy dołączyć m.in.:
- wydruk z CEPiK potwierdzający napęd samochodu,
- skan faktury dotyczący zakupu samochodu,
- skan dowodu rejestracyjnego,
- skan ubezpieczenia (OC i AC),
- skan Karty Dużej Rodziny, jeżeli wnioskodawca ją posiada,
- zobowiązanie wnioskodawcy do tego, że nie sprzeda samochodu w ciągu 2 lat od otrzymania dotacji.
W przypadku chęci uzyskania dofinansowania do leasingu wniosek składa się bezpośrednio w wybranej przez siebie firmie leasingowej. Złożenie wniosku o dotację w ramach programu "Mój Elektryk" jest całkowicie bezpłatne. Decyzja natomiast wydawana jest w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.
Środki finansowe wypłacane są po otrzymaniu pozytywnej decyzji, a w przypadku dofinansowania leasingu po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy.
Już od maja br. pojawiały się informacje, że z programu "Mój Elektryk" rozdysponowano już niemal całość z 600 mln przeznaczonych na dofinansowanie pojazdów zeroemisyjnych w ramach umów leasingowych. W lipcu 2024 r. NFOŚiGW zwiększył budżet programu z 900 mln do 960 mln, przekazując dodatkowe 60 mln na dofinansowanie do opłat ustalanych w umowach leasingowych.
Dzięki większemu budżetowi będzie można dofinansować około 2000 kolejnych nowych zeroemisyjnych pojazdów. Jak wynika z informacji NFOŚiGW, obecnie na terenie Polski jeździ już 66 tys. takich pojazdów, a z dotychczasowego programu dofinansowano już prawie 23 tys. samochodów elektrycznych.
Biorąc pod uwagę, jak szybko środki z programu "Mój Elektryk" uległy wyczerpaniu, można spodziewać się, że niedługo zakończy się edycja programu, chyba że NFOŚiGW ponownie zdecyduje się na zwiększenie budżetu. Rząd szykuje już jednak nowy program, który pozwoli na dofinansowanie jeszcze większej ilości samochodów elektrycznych.
Obecnie w Polsce z dofinansowania do samochodów elektrycznych mogły skorzystać wyłącznie osoby, które zdecydowały się na zakup nowego samochodu. Komisja Europejska zaproponowała jednak, by nowe dopłaty do elektryków uruchomione w ramach Krajowego Planu Odbudowy obejmowały też samochody używane.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy przewidziano ok. 1,5 mld zł na dopłaty do prywatnego zakupu samochodów elektrycznych. Wstępne plany wprowadzenia nowego programu przewidywały, że rozpocznie się on jesienią 2024 r., choć obecnie pojawiają się informacje, że Polska ma otrzymać fundusze na ten cel dopiero pod koniec 2024 roku.
Jak potwierdził na początku lipca w rozmowie z TOK FM Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, dopłaty do samochodów elektrycznych w ramach nowego programu mają wynieść od 30 do 40 tys. zł.
Nowy program będzie obejmował zarówno samochody nowe, na które będzie można otrzymać 40 tys. zł, jak i samochody używane, na które będzie można otrzymać 30 tys. zł. W programie będą natomiast obowiązywać maksymalne kwoty wartości samochodów. W przypadku nowych samochodów granica będzie wynosić 225 tys. zł, a w przypadku używanych 150 tys. zł.
Zgodnie ze wstępnymi zapowiedziami na wyższe dopłaty do samochodów elektrycznych będą mogły liczyć osoby, które:
- zezłomują swój spalinowy samochód, który posiadali przez co najmniej 3 lata - dopłata wzrośnie wówczas o 10 proc.,
- otrzymują roczny dochód w wysokości niższej niż 135 tys. zł - dopłata wzrośnie o kolejne 10 proc.
Po spełnieniu wszystkich ww. warunków dofinansowanie do samochodu elektrycznego może wynieść nawet 48 000 zł.
Przy dofinansowaniu do używanego elektryka znaczenie ma również wiek samochodu, ponieważ dotacja nie będzie przysługiwać na każdy rodzaj auta. Ze wstępnych informacji wynika, że wiek używanego samochodu nie może przekraczać 4 lat.
WG