Dwaj operatorzy kablówek pod lupą UOKiK. "Klienci nie otrzymują jasnej informacji"
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął pod lupę umowy abonentów z Vectrą i Multimedia Polska. Poszło o rabaty, a dokładniej o karanie abonentów odbieraniem prawa do rabatów.
UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry i Multimedia Polska, a zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Przede wszystkim, UOKiK twierdzi, że Vectra i Multimedia Polska mogą wprowadzać w błąd konsumentów już na etapie podpisywania umowy. Wymienione firmy oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności.
Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł. Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa i właśnie to może wprowadzać w błąd.
Dodajmy, że takie mylące przedstawianie warunków, zdaniem UOKiK, ma miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. "Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami" - informuje Urząd.
Vectra i Multimedia Polska konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego.
"Takie zaległości mogą dotyczyć nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które mogą być uwzględnione na jednej fakturze - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych.
W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności.
Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
***