Elektroniczne L4 nie dotarło do szefa. Co można zrobić?
Po wystawieniu L4 dokument zostaje automatycznie dostarczony pracodawcy. W niektórych przypadkach mogą jednak pojawiać się problemy. Dowiedz się, co zrobić, jeśli wystąpią problemy z internetem, a pracodawca nie dostanie orzeczenia. Podpowiadamy, jak się zachować w takiej sytuacji.
Dawny formularz L4 nie funkcjonuje już od 2018 roku. Obecnie lekarze wystawiają e-ZLA, czyli elektroniczne zwolnienie lekarskie. Dowiedz się, w jaki sposób działa, aby nie dotknęły cię przykre konsekwencje.
Elektroniczne zwolnienie lekarskie wystawiane jest przez lekarzy, ze względu na chorobę pracownika lub konieczność opieki nad chorym członkiem rodziny. Warto pamiętać, że elektroniczne zwolnienie lekarskie jest automatycznie dostarczane do pracodawcy dzięki systemowi elektronicznemu, w którym znajduje się podpis zaufany lub kwalifikowany. To właśnie w PUE, czyli Platformie Usług Elektronicznych pracodawcę może zobaczyć przesyłane dane dotyczące płatnika składek.
Musimy jednak pamiętać, że nawet jeśli pracodawca ma dostęp do tych danych, to w naszym obowiązku jest poinformowanie go o naszej nieobecności. Po wizycie u lekarza pracownik musi przekazać szefowi informację o tym, że jest czasowo niezdolny do pracy.
Problemy z elektronicznym L4 są dość rzadkie, ale występują. Najczęściej ich przyczyną są:
- problemy z internetem lub chwilowy brak połączenia internetowego,
- błędy w działaniu systemu teleinformatycznego e-ZLA,
- problemy dotyczące profilu danego pracodawcy w PUE lub jego brak.
Jeśli L4 nie zostało dostarczone do pracodawcy ze względu na błąd komputera lub internetu po stronie lekarza, medyk ma obowiązek wystawić pacjentowi papierowe zaświadczenie, na którym znajduje się jego podpis oraz pieczątka. W takiej sytuacji obowiązek poinformowania pracodawcy o zwolnieniu w dalszym ciąg należy do lekarza. Ma on na to trzy dni. Musi w tym czasie przekazać orzeczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pacjent ma z kolei na dostarczenie informacji do przełożonego siedem dni.
Jeśli szef nie posiada profilu na platformie elektronicznej ZUS-u, pracownik jest zobowiązany do dostarczenia L4 w formie papierowej osobiście. Do takiej sytuacji najczęściej dochodzi, kiedy firma jest niewielka i zatrudnia do 5 osób. Informacja na ten temat wyświetli się lekarzowi już w momencie wystawiania zaświadczenia.
Niestety, aby naprostować błędy w zaświadczeniu lekarskim, należy wystawić je ponownie. Lekarz musi anulować L4, a następnie wystawić je kolejny raz, aby było zgodne ze stanem pacjenta.
Zaświadczenie lekarskie może zostać zaktualizowane, kiedy stan pacjenta się zmieni. Często lekarze wystawiają L4 na okres dłuższy niż tydzień. Jeśli pacjent w trakcie jego trwania, wyzdrowieje i będzie mógł wrócić do wykonywania obowiązków w pracy, lekarz może skrócić zwolnienie. W takiej sytuacji pacjent powinien udać się na wizytę do przychodni i poprosić o zmianę orzeczenia e-ZLA.
Zmiana L4 może również być konieczna, kiedy lekarz popełni błąd przy numeracji dni czy miesięcy.