Gotówka w sklepie. Kiedy sprzedawca może odmówić zapłaty?

Polacy coraz częściej wykorzystują transakcje bezgotówkowe, doceniając ich wygodę, szybkość oraz bezpieczeństwo. Wraz z ich popularyzacją, pojawia się pytanie, czy płatność gotówką odchodzi już w niepamięć? Sprawdzamy, co zrobić, jeśli sprzedawca odmówi przyjęcia pieniędzy.

Płatności bezgotówkowe są wygodne i szybkie, a Polacy często z nich korzystają. Dzisiaj nie oznaczają już korzystania z kart płatniczych. Użytkownicy aplikacji bankowych mogą korzystać również z systemu płatniczego BLIK, który dzięki podwójnej weryfikacji płatności, jest bezpieczny. Dodatkowym rozwiązaniem, które można spotkać coraz częściej, jest podpięcie karty do telefonu czy zegarka. Dzięki niemu nie trzeba nawet nosić ze sobą portfela — do zapłaty wystarczy tylko sprzęt elektroniczny.

Popularność płatności bezgotówkowych wzrosła szczególnie przez pandemię, a sprzedawcy nierzadko odmawiali przyjmowania gotówki, ze względu na zachowanie bezpieczeństwa. Czy w tym momencie w dalszym ciągu mogą to robić?

Reklama

Co zrobić, kiedy sprzedawca odmawia przyjęcia gotówki?

Jeszcze do niedawna ustawa o usługach płatniczych opisywała jedynie sytuację, w której klient mógł płacić w sklepie za pomocą gotówki lub transakcji bezgotówkowej, jeśli sprzedawca poinformował klienta o takiej możliwości poprzez zamieszczenie odpowiedniej informacji w widocznym miejscu. Często zapis ten dotyczył miejsc, które nie miały terminalu, przez co transakcje bezgotówkowe nie były możliwe. Ustawa nie regulowała jednak sytuacji, w której to sprzedawca miał odmówić przyjęcia gotówki. Z tego powodu do ustawy wprowadzono poprawki.

Zmiany w ustawie o usługach płatniczych zostały wprowadzone 5 listopada 2021 roku. Według nich płatność gotówką w sklepie jest możliwa niemal zawsze. Wynika to z wykluczenia części konsumentów z możliwości zapłaty ze względu na brak konta bankowego. Sprzedawca według nowych przepisów nie może odmówić przyjęcia gotówki albo uzależnić podjęcia transakcji z klientem od możliwości wykonania transakcji bezgotówkowej.

Ustawa o usługach płatniczych. Co warto wiedzieć?

Oczywiście i w tym wypadku są wyjątki. Istnieje kilka sytuacji, w których sprzedawca rzeczywiście może odmówić przyjęcia zapłaty w formie gotówki. Dzieje się tak:

  • podczas transakcji przeprowadzanych za pomocą sklepów internetowych,
  • w sklepach bez personelu do obsługi,
  • podczas imprez masowych, jeśli sprzedawca poinformuje wcześniej klientów o obowiązujących formach płatności,
  • kiedy jednorazowa transakcja ma większą wartość niż przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw.

Płatność gotówką przez przedsiębiorców możliwa jest do 15 tys. złotych. Wyższe kwoty muszą być przekazywane za pomocą transakcji bezgotówkowej.

Musimy pamiętać również o innym aspekcie płatności gotówką. Czasami w sklepach sprzedawca może nie mieć, jak wydać. Ta sytuacja to również wyjątek od reguły. Takie usprawiedliwienie zwalnia sprzedawcę z obowiązku przyjęcia pieniędzy, tym samym z przeprowadzania transakcji z klientem. Dlatego, kiedy zamierzamy wykorzystać gotówkę do płatności, upewnijmy się, że mamy możliwość podania sprzedawcy odliczonej kwoty. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: płatności bezgotówkowe | gotówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »