Gwarancja a rękojmia. Co przysługuje klientowi, gdy towar jest wadliwy?

Czasami zdarzają się sytuacje, gdy zakupiony przez nas towar uległ zniszczeniu, okazał się wadliwy, zepsuł się i nie nadaje się do użytku. W takiej sytuacji mamy prawo złożyć reklamację w ramach rękojmi lub gwarancji. Jakie prawa ma konsument? Kto odpowiada za wadliwy towar w przypadku rękojmi i gwarancji?

Rękojmia a gwarancja - główne różnice

Rękojmia to jedna z możliwości dających prawo reklamowania produktu niezgodnego z umową. Przysługuje ona konsumentom na podstawie Kodeksu cywilnego. Odpowiedzialność w przypadku rękojmi przyjmuje sprzedawca, z którym konsument zawarł umowę, np. kupując od niego towar.

Według Kodeksu cywilnego za niezgodność towaru z umową przyjmuje się za sytuację, gdy kupiony produkt:

Reklama
  • nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na oznaczony cel w umowie lub cel wynikający z okoliczności,
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego,
  • nie nadaje się do celu, o którym sprzedawca poinformował kupującego przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia,
  • został wydany konsumentowi w stanie niezupełnym

Konsument może również złożyć reklamację w ramach gwarancji, pod warunkiem że producent dał mu takie prawo. Gwarancja jest bowiem dobrowolnym oświadczeniem złożonym przez producenta, co oznacza, że przedsiębiorcy nie mają obowiązku zapewniać gwarancji na swoje produkty, jest to jedynie ich dobra wola. W odróżnieniu od rękojmi, w ramach gwarancji odpowiedzialność za wadę produktu ponosi nie sprzedawca, a producent, nazywany gwarantem.

Czego można żądać w ramach gwarancji, a co przysługuje w przypadku rękojmi?

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, w ramach rękojmi konsument ma prawo domagać się naprawy towaru lub jego wymiany, obniżki ceny stosownej do wady lub odstąpienia od umowy, a więc zwrotu kwoty za produkt.

Z kolei w przypadku gwarancji roszczenia klienta są zazwyczaj określane w oświadczeniu gwarancyjnym i najczęściej polegają ona na zwrocie całej kwoty, wymianie lub naprawie produktu. Ostatecznie jednak to gwarant decyduje, z jakimi żądaniami wobec niego może wystąpić konsument. W przypadku rękojmi zaś to konsument decyduje, jakie roszczenie wystosuje wobec sprzedawcy.

Jaki jest termin rękojmi i gwarancji?

W przypadku rękojmi, jeżeli wada została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała już w chwili zakupu produktu, co znacząco ułatwia otrzymanie pozytywnej decyzji dotyczącej reklamacji. W ramach rękojmi konsument ma jednak prawo złożyć reklamację przez okres 2 lat, zaś w przypadku nieruchomości okres ten wydłużony został do lat pięciu.

Złożoną reklamację sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Jeżeli sprzedawca przekroczy ten termin i nie przekaże decyzji konsumentowi, to wówczas z mocy prawa uznaje się, że reklamacja została uznana za zasadną, a żądania konsumenta powinny zostać spełnione.

Okres gwarancji z kolei może być różny od tego, na jaki okres zgodził się gwarant. W praktyce może być to rok, 5, a nawet 10 lat. Informacja na temat okresu gwarancji powinna znaleźć się na karcie gwarancyjnej produktu. Czas na naprawę, wymianę lub zwrot środków również powinien zostać określony w karcie gwarancyjnej, jeżeli jednak producent nie podał takiej informacji, to uznaje się, że okres ten nie powinien przekroczyć 14 dni.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: gwarancja | prawa konsumenta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »