Handel w internecie: Polak dwa razy sprawdzi, zanim coś kupi

Polacy chętnie kupują w sieci, jednak przed dokonaniem transakcji sprawdzają ceny w wielu sklepach. Często - zamiast kupować oferowane towary - przez wiele dni analizujemy cenniki i czekamy na obniżki.

Już ponad 60 proc. Polaków uważa zakupy internetowe za równie bezpieczne co zakupy tradycyjne - wynika z opublikowanego niedawno przez serwis Ceneo raportu dotyczącego e-zakupów, przygotowanego we współpracy z TNS Polska. Z badania możemy się również dowiedzieć, że praktycznie nie ma już w Polsce użytkowników internetu, którzy nigdy nic za jego pomocą nie kupili: według badania 100 proc. polskich internautów ma za sobą zakupy w internecie.

- Wyróżniamy się tym, że zanim kupimy cokolwiek w internecie, to sprawdzimy w wielu miejscach ile to kosztuje - mówi Grzegorz Samborski z firmy Ve Interactive, zajmującej się marketingiem w handlu elektronicznym. Porównywarki cenowe stanowią przez to jedne z najważniejszych stron dla polskich użytkowników sklepów internetowych.

Reklama

- To właśnie najbardziej odróżnia klienta polskiego od zachodniego. Widzimy bowiem, że klienci w innych krajach, jeżeli chcą coś kupić, po prostu to kupują. My natomiast bardzo często czekamy na obniżki - podkreśla.

- Jedną z charakterystycznych cech polskiego klienta e-sklepów jest poleganie na porównywarkach cenowych - twierdzi w rozmowie z PAP Technologie Grzegorz Samborski. Z najnowszych badań wynika, że prawie każdy polski internauta ma za sobą zakupy w internecie.

Samborski zwraca również uwagę na to, że polscy internauci często robią również zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. - Kiedy niektóre sklepy z zagranicy decydują się dostarczać towary do Polski bez pobierania za to opłat, polscy użytkownicy natychmiast to zauważają i zwiększa to zainteresowanie tymi sklepami - tłumaczy. Tak było chociażby w przypadku dużych sieci handlowych takich jak Zara, Mango czy Next - kiedy uruchomiono sprzedaż towaru z zagranicznych placówek do Polski, polscy klienci zaczęli częściej robić tam zakupy. Jak zauważa Samborski, nie chodzi tutaj o klientów z wielkich miast, mających dostęp do tego typu sklepów w galeriach handlowych, lecz przede wszystkim o mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy dzięki internetowi zyskują możliwość robienia bezpośrednich zakupów w tego typu sieciach.

Poza zakupami w wielkich sieciówkach, internauci nie unikają również sklepów mniejszych. - Małe, wyspecjalizowane sklepy bardzo często są dość drogimi "koszykami", czyli oferują bardzo wysokiej jakości elektronikę lub dobre, markowe ubrania - zauważa Samborski i wskazuje, że sklepy te często zgrupowane są w zamkniętym wirtualnym terenie handlowym, dzięki czemu łatwiej jest im pozyskać ruch, pozyskać klientów - zgrupowania te umożliwiają kupienie w jednym miejscu towaru od większej liczby partnerów, co jest dla mniejszych sklepów naprawdę ogromną zaletą.

Jak wynika z badania, Polacy najchętniej kupują w internecie sprzęty AGD i RTV (56 proc. ankietowanych), produkty wyposażenia wnętrz (53 proc.), telefony wraz z akcesoriami (51 proc.), ubrania (51 proc.) oraz książki (49 proc.). Za najbardziej opłacalne do zakupienia w sieci uchodzą sprzęty RTV/AGD (twierdzi tak 46 proc. ankietowanych) i telefony (według 36 proc. ankietowanych). Poza ceną, 73 proc. polskich internautów zwraca również uwagę na wiarygodność sklepu. Może być ona sprawdzona m.in. poprzez porównywarki cenowe, pozwalające użytkownikom na ocenianie przeprowadzonych transakcji; wg danych serwisu Ceneo, oferty sklepów działających w programie "Zaufane Opinie Ceneo.pl" odwiedzane są 23 proc. częściej niż pozostałe.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | sklepy internetowe | handel | kupować
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »