Hojny święty Mikołaj: W tym roku Polacy kupią więcej prezentów
Święta nierozłącznie związane są z dużymi wydatkami. Zanim Polacy zasiądą do wigilijnego stołu i rozpakują prezenty zgromadzone pod choinką, czeka ich szał przedświątecznych zakupów. Mijający rok dla wielu okazał się bardziej dostatni niż poprzedni - jak się okazuje, ponad 30 proc. Polaków zamierza wydać na świąteczne prezenty więcej niż w roku ubiegłym.
Jak wynika z badania SW Research dla Tesco, zdecydowana większość z nas na upominki dla najbliższych wyda tyle samo (51,1 proc.) lub więcej (30,2 proc.) niż w ubiegłym roku. Tylko 13,8 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zamierza wydać mniej. Jak się okazuje, dla połowy badanych (50,4 proc.) to właśnie prezenty stanowią największe obciążenie w świątecznym budżecie. Na drugim miejscu znalazły się zakupy spożywcze. Dla 43,1 proc. ankietowanych to największe obciążenie w świątecznym budżecie. Równocześnie, prawie 34 proc. Polaków chciałoby wydać na święta mniej, gdyby miało taką możliwość.
Przedświąteczne zakupy Polacy rozkładają na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. Najwięcej, bo połowa z nasz (50,3 proc.) rozpoczyna zakup prezentów na początku grudnia, czyli 2-3 tygodnie przed świętami. Jednak aż 33 proc. ankietowanych deklaruje, że większość prezentów kupiła już na 1-1,5 miesiąca wcześniej, czyli jeszcze w listopadzie. Choć upominki dla najbliższych to spory jednorazowy wydatek, część z nas (12,4 proc.) czeka z tym do ostatniej chwili i większość prezentów kupuje na kilka dni przed świętami.
- W Tesco z ofertą prezentów wystartowaliśmy jeszcze w listopadzie, co ma uzasadnienie w wyborach Polaków co do przedświątecznych przygotowań. Dla wielu klientów jest to duży wydatek, dlatego rozkładają go na kilka tygodni, zaczynając od zakupu prezentów, o których wiadomo, że nie zepsują się i przetrwają do świąt. W międzyczasie kupujemy również dekoracje, a na końcu żywność, szczególnie tę świeżą - mówi Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco Polska.
Świąteczne prezenty to tradycja, gest sympatii i pamięci. Jak wskazują wyniki badania Tesco, najczęściej (62 proc.) obdarowujemy tylko najbliższych członków rodziny (rodziców, dzieci, rodzeństwo). 18 proc. ankietowanych decyduje się na obdarowanie zarówno członków rodziny, jak i przyjaciół, a 11, proc. badanych kupi w tym roku prezenty zarówno najbliższym, jak i dalszym członkom rodziny, których spotka podczas rodzinnych biesiad. Natomiast 8 proc. Polaków nie planuje w ogóle kupować prezentów w tym roku.