Każdy Polak je ponad 5 kg czekolady rocznie. Teraz zapłaci za nią więcej

Producenci czekolad są zgodni - ceny produktów będą wyższe niż przed rokiem. Winne jest temu zarówno kakao, najdroższe od początku roku, jak i pozostałe surowce, energia czy paliwa, za które trzeba płacić coraz więcej. Jak wynika jednak z analiz, przewiduje się, że spożycie czekolady będzie w Polsce rosnąć.

  • Na londyńskiej giełdzie ceny kakao są najwyższe w tym roku.
  • Producenci wyrobów czekoladowych przewidują, że rosnące ceny surowców, energii i paliw przełożą się na podwyżki produktów - nawet o 20 proc.
  • Mimo kryzysu i inflacji Polacy jedzą coraz więcej słodyczy.

Producenci czekolady mają złą informację dla jej miłośników - szykują się spore podwyżki. Jesienne i zimowe wieczory mogą okazać się mniej słodkie niż zwykle, bowiem za tabliczkę trzeba będzie zapłacić nawet 20 proc. więcej.

Kakao najdroższe w tym roku

Reklama

Drożejące surowce, wraz z inflacją obejmującą finalne produkty oraz kryzys związany z łańcuchami dostaw sprawia, że za wyroby z czekolad płacimy coraz więcej - a to jeszcze nie koniec podwyżek.

- Obecnie nie możemy wykluczyć żadnego scenariusza, tym bardziej, że wzrosty cen dotyczą większości surowców i obszarów istotnych z naszej perspektywy tj. kakao, mleko, cukier, a także nośniki energii czy opakowania. Są najwyższe od początku lat 90-tych. (...) Duże znaczenie ma dla nas również osłabienie złotego, ponieważ zakup kakao - naszego podstawowego surowca - odbywa się poprzez giełdę towarową w Londynie, gdzie walutą rozliczeniową jest funt brytyjski - wyjaśnia Interii Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierowniczka komunikacji korporacyjnej w LOTTE Wedel i dodaje, że wpływ na wzrost cen mają drożejące, paliwa i energia.  

Na londyńskiej giełdzie cena kakao jest najdroższa w tym roku. Tona surowca kosztuje około 1880 funtów, to o 12,5 proc. więcej niż na początku 2022 roku.  

KAKAO

8 061,00 +161,00 2,04% akt.: 09.12.2024, 17:54
  • Max 8 296,00
  • Min 7 902,00
  • Stopa zwrotu - 1T 4,42%
  • Stopa zwrotu - 1M 38,41%
  • Stopa zwrotu - 3M 47,18%
  • Stopa zwrotu - 6M 0,76%
  • Stopa zwrotu - 1R 125,74%
  • Stopa zwrotu - 2R 314,66%
Zobacz również: GUMA KAUCZUKOWA TARCICA OLEJ PALMOWY

Dane i szacunki opublikowane przez Międzynarodową Organizację Kakao pokazują, że maleje zarówno wolumen światowej produkcji brutto. Przewiduje się, że pod koniec badanego okresu produkcyjnego (wrzesień 2022) ilość zebranego kakao będzie niższa o 12 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Słodki biznes czeka trudna jesień

Jak wynika z komunikatu przesłanego Interii przez Grupę Colian, mającej w portfelu takie marki, jak Goplana, Solidarność czy Jeżyki, bardzo częstą praktyką przy dużej skali produkcji słodyczy jest zakontraktowanie kakao na rok z góry - stąd przy obecnej produkcji firma nie boryka się z problemem dostępności surowca. Wskazuje jednak na problemy z innymi składnikami:

- Cukier, pszenica, mleko, kwasek cytrynowy czy lecytyna są dużo droższe niż rok temu, a ich obecność w procesach produkcyjnych jest niezbędna i często niezastępowalna, jeśli chcemy utrzymać dotychczasową jakość oferowanych towarów. Liczby najtrafniej przedstawiają skalę problemu. Dla przykładu, masło jest dziś o 80 proc. droższe niż rok temu, mleko w proszku blisko 70 proc., a samo mleko blisko 52 proc. Sytuacja na rynku surowców jest więc bardzo niepokojąca. Biznes czeka trudna jesień - mówi Interii Mariusz Jaroszewski, Head of Analysis, Strategy and Business Development Department w Colian.

Ceny w górę... ale i tak za mało

W obecnej sytuacji Wedel zdecydował się na podniesienie cen o kilkanaście procent - do 20 proc. I jak przyznaje Kusz vel Sobczuk, to i tak zdecydowanie za mało.

- Gdyby chcieć zrekompensować poziom podwyżek wpływających na koszty produkcji w cenniku klienckim, producenci naszej branży musieliby oscylować średnio wokół 50-proc. wzrostów, co jest nie do przyjęcia przez konsumenta końcowego, już i tak obarczonego presją kosztową w każdej dziedzinie życia. (...) To pierwsza nasza podwyżka w tym roku i choć te decyzje są zawsze jednymi z trudniejszych dla każdego producenta, chcąc utrzymać niezmienną jakość naszej oferty (...) nie sposób dziś wykluczyć kolejnych w dłuższej perspektywie czasu - podkreśla Kusz vel Sobczuk. 

Podwyżka nie ominie także produktów Grupy Colian. Jak przyznaje Jaroszewski, "podwyżki są dziś smutną koniecznością" ze względu na rosnące koszty prowadzenia biznesu.

- To zmusza nas bardziej niż kiedykolwiek do podejmowania ostrożnych i starannie przemyślanych decyzji budżetowych. Zdrożały surowce wykorzystywane w każdym obszarze działalności Colian - słodyczach, napojach, przyprawach, bakaliach i lodach. Czekolady nie stanowią wyjątku. Dodatkowo boleśnie odczuwamy stawki za energię elektryczną i gaz, które przy w pełni zautomatyzowanej produkcji są niezbędne dla zachowania ciągłości procesów. Oszczędności w tym zakresie nie są możliwe.

Ekspert Grupy Colian spodziewa się dużo skromniejszych Świąt Bożego Narodzenia w tym roku niż w latach ubiegłych z uwagi na ograniczone możliwości finansowe konsumentów.

- Biorąc pod uwagę opłaty za media czy surowce, należy spodziewać się wysokich cen produktów okazjonalnych. Przygotowania do świąt zaczynają się dużo wcześniej niż Gwiazdka - nawet dziewięć miesięcy przed pojawieniem się oferty na sklepowych półkach. Oznacza to, że w momencie jej kreowania producenci nie znają finalnych kosztów wytworzenia, co niestety przekłada się na sprzedaż przy minimalnych marżach. Przy tak niepewnej sytuacji gospodarczo-politycznej trudno przewidzieć rynkowe wyzwania, a już z pewnością zadaniem niemożliwym jest zminimalizowanie stawek za oferowane artykuły w taki sposób, aby były możliwie najmniej odczuwalne dla finalnego klienta - tłumaczy Jaroszewski. 

Wzrost cen obejmie wszystkie produkty Wedla. Nie wiadomo jednak, jak finalnie ukształtują się ceny czekolad z oferty świątecznej - nadal trwają negocjacje z sieciami handlowymi.

Polacy jedzą coraz więcej czekolady

Jak wynika z raportu Wedla "Światowy i polski rynek czekolady" (Euromonitor International, 2022), na lata 2023-2027 prognozuje się wzrost wartości światowego rynku czekoladowych słodyczy, o ok. 5-6 proc. rocznie,

- Oczywiście w tym wzroście inflacja ma swoje również odbicie, jednak będzie on wynikał także z rozwoju kategorii, m.in. nowości wprowadzanych przez producentów, a także z prognozowanego (...) wzrostu spożycia - mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk

Raport pokazuje, że statystycznie Polak spożywa około 5,6 kg czekolady rocznie, a liczba ta będzie się zwiększać do 6,2 kg w roku 2027. Na kakaowe słodycze wydajemy średnio 190 zł w ciągu roku. Polska znajduje się tuż za podium pod względem eksportu wyrobów czekoladowych na świecie - przodują Włochy, Niemcy i Belgia.

Jaroszewski podkreśla, że roczna zmiana spożycia słodyczy ogółem wyniosła 4 proc. (porównanie kwietnia 2021 i 2022) - Polak je ich średnio 10,2 kg rocznie.

- Słodycze cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że kryzys gospodarczy kieruje uwagę kupujących na artykuły pierwszej potrzeby, a nie na te przyjemnościowe. Trend wzrostowy może ulec zmianie z uwagi na słabnącą siłę nabywczą obywateli, choć z drugiej strony słodycze mogą okazać się jedyną zachcianką, na jaką w czasie recesji pozwoli sobie przeciętny Kowalski - wyjaśnia ekspert właściciela Goplany.

Paulina Błaziak

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kakao | czekolada | ceny żywności | inflacja | wzrost cen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »