Kierowco - sprawdzaj ceny, nie przepłacaj
W czerwcu Polska Izba Motoryzacji dokonała przeglądu cen polis komunikacyjnych w 14 największych firmach ubezpieczeniowych. Łącznie zbadano prawie 1000 cen w siedmiu miastach: Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu, Pile, Częstochowie i Olsztynie. Okazało się, że różnice w stawkach wahają się od kilkuset do... nawet kilku tysięcy złotych!
Przegląd wykazał, że firmami, które w skali całego kraju mają najbardziej atrakcyjne stawki, są towarzystwa wywodzące się z systemu direct: LINK4, AXA Direct, Proama. Obecnie sprzedają one polisy także poprzez agentów ubezpieczeniowych oraz w innych kanałach dystrybucji, np. w bankach czy w komisach samochodowych.
- Firmy ubezpieczeniowe w różny sposób podchodzą do szacowania ryzyka, a w konsekwencji do stawek oraz tego, jakie pojazdy chcą ubezpieczać. Stąd bardzo duże różnice w cenach. Jeśli nawet przy niezbyt drogich autach sięgają kilku tysięcy złotych, można przypuszczać, że niektóre firmy nie chcą ubezpieczać pewnych samochodów i mają mało konkurencyjne stawki - mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
- Zawsze warto więc sprawdzać oferty w różnych towarzystwach. Należy także pamiętać, że kupując obowiązkowe OC i dobrowolne autocasco w tej samej firmie możemy liczyć na preferencyjne ceny. I oczywiście zawsze sprawdzajmy zakres oraz warunki ubezpieczenia.- dodaje prezes PIM.
PIM zbadała zarówno ceny obowiązkowych polis OC, jak też pakietów OC i AC. Analizie poddano samochody używane oraz kierowców o różnych profilach ryzyka, w różnym wieku oraz z różną historią "szkodowości", która jest jednym z głównych czynników wpływających na ostateczną cenę ubezpieczenia.
Dzięki Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu firmy asekuracyjne mogą przy zawieraniu umowy bez problemu sprawdzić, czy i kiedy spowodowaliśmy kolizję lub wypadek drogowy, a więc czy jesteśmy "szkodowym" kierowcą. Jeśli tak - zapłacimy więcej. Nie warto podawać nieprawdziwych informacji na ten temat, bo w przypadku szkody może wiązać się to z odmową wypłaty części odszkodowania.
Także miejsce zamieszkania ma istotnie znaczenie. Cena polisy OC w Pile i Warszawie w tej samej firmie może różnić się dwukrotnie. Większe miasta, takie jak Wrocław, Kraków i Poznań, to miejsca, gdzie zapłacimy znacznie więcej za ubezpieczenie w porównaniu np. z Olsztynem, czy Częstochową.
Na cenę ubezpieczenia wpływa wiele innych czynników. Nie tylko to, jaki mamy samochód i ile rocznie pokonujemy nim kilometrów, ale także np. to, czy mamy rodzinę i czy wozimy autem dzieci - wówczas w ocenie ubezpieczyciela jeździmy ostrożniej, a więc za polisę zapłacimy mniej.
W przypadku autocasco, ze względu na ryzyko kradzieży, ma znaczenie miejsce parkowania. Preferowane są garaże i strzeżone parkingi. Również nasz wiek, a co za tym idzie, doświadczenie w prowadzeniu samochodu, jest istotny. Ubezpieczyciele wyżej cenią osoby, które spędziły więcej lat za "kierownicą".
Czy płeć odgrywa rolę? Zgodnie z rozporządzeniami Unii Europejskiej, nie może być brana pod uwagę. Zresztą obiegowy stereotyp, który głosi, że kobiety gorzej prowadzą samochód i powodują więcej wypadków, nie ma pokrycia w danych statystycznych. Kobiety pod względem ryzyka ubezpieczeniowego są bardziej bezpiecznymi kierowcami.
W analizie uwzględniono samochody, które w 2012 roku znalazły się wśród najczęściej rejestrowanych w swoich klasach: Ford Fiesta, Opel Astra, Skoda Octavia, Kia Sportage. Źródłami informacji o cenach polis były biura firm ubezpieczeniowych, agenci sprzedający ich polisy, strony internetowe oraz infolinie. Badane ceny to stawki dla klientów indywidualnych nieuwzględniające tzw. pakietów dealerskich i ubezpieczeń dla flot.
Zestawienie firm, które zdobyły punkty za miejsca 1-5 w rankingach, wg średnich cen
Miejsce Firma Punkty za miejsca 1-5 w rankingach 1/ LINK4 31 2/ AXA DIRECT 30 3/ PROAMA 14 4/ LIBERTY DIRECT 12 5/ ALLIANZ 10
Miejsce w tabeli z "0" ilością punktów nie oznacza, że dana firma ubezpieczeniowa jest najdroższa. Oznacza to jedynie, że firma nie znalazła się ani razu w pierwszej piątce najtańszych firm w poszczególnych profilach kierowców.
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego zarejestrowaną na podstawie Ustawy o izbach gospodarczych. Powstała w 1994 roku i skupia przedstawicieli szeroko rozumianego sektora motoryzacyjnego. Polska Izba Motoryzacji dociera do: dealerów samochodów, autoryzowanych i nieautoryzowanych stacji obsługi, producentów części i komponentów (przemysł motoryzacyjny), producentów i dystrybutorów wyposażenia warsztatów, organizacji eksperckich, firm certyfikacyjnych, firm ubezpieczeniowych, importerów oraz producentów, serwisów i dealerów jednośladów, stowarzyszeń skupiających firmy sektora motoryzacyjnego, mediów motoryzacyjnych.
mzb