Reklama

Komisja Nadzoru Finansowego bierze się za ubezpieczenia komunikacyjne

Komisja Nadzoru Finansowego chce jesienią przyjąć wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, tak by weszły one w życie pod koniec marca 2015 r. KNF chce zmusić firmy ubezpieczeniowe do przestrzegania wyroku Sądu Najwyższego.

Wytyczne mogą doprowadzić do podwyższenia składek przez niektóre zakłady ubezpieczeń - poinformował Andrzej Jakubiak, przewodniczący KNF.

Reklama

- Na wtorkowym posiedzeniu Komisja przyjęła projekt wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Projekt trafi do konsultacji. Chcemy, by konsultacje zostały zakończone do 30 września - powiedział w czwartek na konferencji Jakubiak.

"Po konsultacjach będziemy jesienią wytyczne przyjmować, tak by weszły one w życie w terminie 31 marca 2015 roku" - dodał.

Poinformował, że zakłady oszacować mają skutki finansowe tych zmian, a mają być one jednym z elementów porządkowania sytuacji na rynku ubezpieczeniowym. - (...) może to doprowadzić do podwyższenia składki w niektórych zakładach ubezpieczeń - powiedział Jakubiak.

- Nie tworzymy żadnych nowych obowiązków dla podmiotów przez nas nadzorowanych. Z punktu widzenia KNF chcemy wskazać te zachowania, które są pożądane. Chcemy pokazać zakładom, w jakim sposób powinny zarządzać ryzykiem - dodał.

Wytyczne są skierowane do wszystkich zakładów ubezpieczeń działających w Polsce i dotyczą głównie polis OC komunikacyjnych.

- Wytyczne służą polepszeniu komunikacji i jakości informacji, którą otrzymuje poszkodowany, żeby proces likwidacji szkód był tak daleko transparentny, jak to jest możliwe - powiedział Jakubiak.

Zgodnie z wytycznymi zakład powinien kalkulować składkę w taki sposób, by zapewnić uprawnionemu otrzymanie pełnego świadczenia.

Zgodnie z nimi kalkulacja kosztów naprawy pojazdu powinna być dokonana w oparciu o rynkową wartość usług i części zamiennych w dniu wystąpienia odszkodowania. W przypadku zakwalifikowania danej części do wymiany przy ustalaniu wartości świadczenia ma być uwzględniana wartość części nowej.

Nadzór chce ukrócić zaniżanie świadczeń z uwagi na wiek auta i powszechnie przyjętą tzw. amortyzację mieszaną, gdzie firmy zaniżają wartość uszkodzonych części i nie chcą ponieść napraw z własnej kieszeni. Nowe przepisy maja przeciwdziałać oszczędzaniu na klientach.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »