Komisja Nadzoru Finansowego bierze się za ubezpieczenia komunikacyjne
Komisja Nadzoru Finansowego chce jesienią przyjąć wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, tak by weszły one w życie pod koniec marca 2015 r. KNF chce zmusić firmy ubezpieczeniowe do przestrzegania wyroku Sądu Najwyższego.
Wytyczne mogą doprowadzić do podwyższenia składek przez niektóre zakłady ubezpieczeń - poinformował Andrzej Jakubiak, przewodniczący KNF.
- Na wtorkowym posiedzeniu Komisja przyjęła projekt wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Projekt trafi do konsultacji. Chcemy, by konsultacje zostały zakończone do 30 września - powiedział w czwartek na konferencji Jakubiak.
"Po konsultacjach będziemy jesienią wytyczne przyjmować, tak by weszły one w życie w terminie 31 marca 2015 roku" - dodał.
Poinformował, że zakłady oszacować mają skutki finansowe tych zmian, a mają być one jednym z elementów porządkowania sytuacji na rynku ubezpieczeniowym. - (...) może to doprowadzić do podwyższenia składki w niektórych zakładach ubezpieczeń - powiedział Jakubiak.
- Nie tworzymy żadnych nowych obowiązków dla podmiotów przez nas nadzorowanych. Z punktu widzenia KNF chcemy wskazać te zachowania, które są pożądane. Chcemy pokazać zakładom, w jakim sposób powinny zarządzać ryzykiem - dodał.
Wytyczne są skierowane do wszystkich zakładów ubezpieczeń działających w Polsce i dotyczą głównie polis OC komunikacyjnych.
- Wytyczne służą polepszeniu komunikacji i jakości informacji, którą otrzymuje poszkodowany, żeby proces likwidacji szkód był tak daleko transparentny, jak to jest możliwe - powiedział Jakubiak.
Zgodnie z wytycznymi zakład powinien kalkulować składkę w taki sposób, by zapewnić uprawnionemu otrzymanie pełnego świadczenia.
Zgodnie z nimi kalkulacja kosztów naprawy pojazdu powinna być dokonana w oparciu o rynkową wartość usług i części zamiennych w dniu wystąpienia odszkodowania. W przypadku zakwalifikowania danej części do wymiany przy ustalaniu wartości świadczenia ma być uwzględniana wartość części nowej.
Nadzór chce ukrócić zaniżanie świadczeń z uwagi na wiek auta i powszechnie przyjętą tzw. amortyzację mieszaną, gdzie firmy zaniżają wartość uszkodzonych części i nie chcą ponieść napraw z własnej kieszeni. Nowe przepisy maja przeciwdziałać oszczędzaniu na klientach.