Komu mogę przelać pieniądze na numer telefonu?
Najpóźniej w połowie 2018 roku przelewy na numer telefonu będą jeszcze łatwiejsze. Użytkownik BLIK-a w swoich kontaktach w smartfonie będzie widział, kto ma włączoną tę opcję, a kto nie. Przelewy na numer telefonu (tzw. P2P) to wygodny i szybki sposób na przekazywanie niskich kwot znajomym.
Wystarczy wejść w aplikację BLIK, wybrać funkcję przelew na telefon, z książki kontaktów wybrać osobę której chcemy wysłać pieniądze lub po prostu wpisać numer telefonu. Wpisujemy kwotę, zatwierdzamy PIN-em, a pieniądze trafiają na konto odbiorcy natychmiast. Nie trzeba znać numeru konta odbiorcy ani wpisywać żadnych jego danych. Wystarczy jedynie numer telefonu.
Taka opcja sprawdza się w różnych sytuacjach, przy rozliczaniu się na wspólny rachunek w restauracji, za zamówienie obiadu do pracy, za drobne zakupy i w wielu innych sytuacjach, w których tradycyjnie trzeba było to robić gotówką.
Pieniądze trafiają do odbiorcy natychmiast, a do tego przelew jest bezpłatny, choć za standardowy przelew ekspresowy trzeba byłoby zapłacić kilka złotych prowizji.
Trzeba jednak się upewnić czy osoba, do której wysyłamy pieniądze w ten sposób korzysta z tej usługi (czyli czy użytkownik BLIK-a ją aktywował). Wkrótce nie trzeba będzie o to pytać, bo będzie to widoczne w kontaktach telefonicznych.
- Już niedługo w korzystając z przelewów na numer telefonu, będziemy widzieli czy odbiorca ma włączoną tę usługę. Na liście kontaktów w telefonie będą się one podświetlać, na podobnej zasadzie jak działa to w popularnych komunikatorach czy social media - mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Na podobnej zasadzie jak np. Facebook pokazuje, kto korzysta z Messengera. Funkcja ma zostać włączona najpóźniej do połowy 2018 roku.
- Chcemy, aby usługa ruszyła od razu w 6 bankach, które mają P2P obecnie, mamy nadzieję że pozostałe banki wdrożą P2P oraz tę usługę do końca roku - dodaje szef PSP.
BLIK ma 6,1 mln użytkowników. Dostęp do przelewów P2P ma natomiast około 3 miliony klientów, ale na razie korzysta jednak bardzo mała część tej grupy, głównie dlatego, że usługa jest mało znana, mimo, że jest bezpłatna i bardzo wygodna.
Wynika to stąd, że nie wszystkie banki, które oferują płatności BLIK udostępniają też opcję przelewów na numer telefonu. Obecnie BLIKa mają oczywiście udziałowcy spółki PSP czyli PKO Bank Polski, Alior, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz banki, które nie są udziałowcami, ale korzystają z usługi i na dziś są to klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Raiffeisen Polbank (w ciągu najbliższych dwóch tygodni) i Credit Agricole (najprawdopodobniej w drugim kwartale tego roku) oraz Pekao, który ogłosił kilka dni temu, że udostępni BLIK-a w drugim kwartale, zaczynając od podstawowych funkcji. Natomiast przelewy na numer telefonu mają PKO Bank Polski, Alior Bank, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank.
Banki udostępniające BLIK-a zazwyczaj zaczynają od podstawowych usług jak wypłata z bankomatu czy płatność w internecie, a dopiero potem dołączają takie jak przelew na telefon (które są realizowane przez Expres Elixir KIR). W bankach, które taką usługę oferują, trzeba tę funkcję aktywować i zarejestrować swój numer telefonu w bazie BLIK, wskazując powiązany z nim rachunek. Maksymalną kwotę, którą jednorazowo można przelać tym sposobem ustawa każdy bank.
Monika Krześniak-Sajewicz