Konsumenci w nieco lepszych nastrojach. Inflacja wciąż spędza sen z powiek
Z grudniowego "Radaru konsumenckiego" wynika, że Polacy są nieco bardziej optymistyczni niż w listopadzie, ale wciąż spodziewają się dalszego wzrostu cen. - W okresie przedświątecznym zawsze poprawiają się nastroje konsumenckie - zwraca uwagę Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
- Polacy są obecnie bardziej optymistyczni niż jeszcze miesiąc temu, jednak mniej niż w październiku - wynika z grudniowego pomiaru Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia. Jak podano we wtorek, wskaźnik optymizmu osiągnął wartość 5 na skali od minus 100 do plus 100 punktów.
W listopadzie wskaźnik ten wyniósł minus 17, a w październiku 11.
Jak podano w komunikacie, pomiary z trzech ostatnich miesięcy pokazują, że Polacy najbardziej negatywnie nastawieni do wszystkich badanych kwestii byli w listopadzie - najmniej optymistycznie patrzyli w przyszłość, najgorzej oceniali swoją jakość życia i sytuację gospodarczą w Polsce. Najbardziej też obawiali się o stabilność zarobków i zatrudnienia.
- W grudniu, w okresie przedświątecznym, zawsze poprawiają się nastroje konsumenckie - to pokazują różne badania realizowane od lat na całym świecie. Nie inaczej jest w tym roku w Polsce - grudniowy entuzjazm i optymizm zakupowy jest związany z chęcią prawdziwego świętowania i obdarowywania się prezentami - powiedział Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
- Zreszt, ten nastrój w istotny sposób wspomagany jest przez działania marketingowe firm. Warto jednak zwrócić uwagę w naszym badaniu na inną kwestię - a dokładnie na brak zmiany w ciągu tych ostatnich trzech miesięcy w kontekście spodziewanej dalszej inflacji. Wygląda na to, że w tym obszarze Polacy zupełnie nie są optymistami i spodziewają się dalszego wzrostu cen. To nie jest dobra prognoza - dodał.
Radar konsumencki to projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom - Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku (N=1019), drugi w listopadzie (N=1020), trzeci w grudniu (N=1001).
Badanie jest realizowane metodą CAWI - ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.
Zobacz także: