Kto zwróci pieniądze za odwołany lot?
W wyniku odwołanych lotów pasażerowie mają problem ze zwrotem pieniędzy. Ci, którzy rezerwowali na stronie linii lotniczej przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inna jest sytuacja konsumentów, którzy rezerwowali na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.
Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.
Obecnie w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot. Z relacji konsumentów wynika, że:
- po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak, nie chcą go udostępnić klientom.
- niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher.
- niektórzy pośrednicy żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem.
- próbując uzyskać zwrot wpadają w "błędne koło" - linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.
Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 216/2014 w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik. Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są tą samą metodą, jaką nastąpiła płatność - linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.
Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze