Łosoś wędzony - równie smaczny z dyskontu?
Łosoś wędzony jest drugim najpopularniejszym gatunkiem ryby wędzonej w Polsce. Czy produkty pod markami własnymi obecne w dyskontach i hipermarketach dorównują jakością regularnym markom? Polski Instytut Badań Jakości we współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego postanowił to sprawdzić.
W grudniu 2016 przeprowadziliśmy test oceny sensorycznej ośmiu marek łososia wędzonego. Który z produktów oferuje najwyższą smakowitość?
Badanie zostało przeprowadzone metodą QDA (Ilościowa Ocena Sensoryczna). W jego trakcie oceniono wygląd, zapach i smak produktów. Test odbył się w laboratorium analizy sensorycznej Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.
W pierwszym etapie badania grono specjalistów wytypowało 19 atrybutów za pomocą których można ocenić smak, zapach i wygląd łososia. Następnie 10 wykwalifikowanych testerów próbowało każdego produktu oraz oceniało go za pomocą atrybutów. Do oceny użyto skali o szerokości 11 cm.
Lisner zwycięzcą testu, 2 i 3 miejsce dla Superfish i Lidla
W naszym badaniu najlepiej oceniony został łosoś wędzony marki Lisner. Produkt ten wyróżniał się spośród badanych najjaśniejszą barwą, najniższą "ostrością" zapachu oraz najsłabiej wyczuwalną nutą "rybną" w smaku. Konsystencja tego produktu uzyskała wyższą niż średnia ocenę sprężystości i niższą mazistości.
Drugim i trzecim najwyżej ocenionym produktem były łosoś wędzony Superfish i norweski łosoś wędzony OceanSea z sieci Lidl. Oba produkty miały bardzo podobny poziom wyczuwalności smaku słonego i kwaśnego, a różniły się nieznacznie poziomem wyczuwalności smaków łososiowego i rybnego.
Czwarty najwyżej oceniony łosoś, to produkt Marinero z sieci Biedronka. Dalsze miejsca zajęły Almar, Suempol, Tesco i Auchan. Dwa z czterech najlepiej ocenionych produktów to łososie z dyskontów (Lidl i Biedronka), co świadczy o wysokiej jakości tych produktów, w porównaniu do regularnych marek.
Polski Instytut Badań Jakości jest częścią niemieckiej Consumer Guidance Group, która przeprowadza testy usług i produktów łącząc najlepsze praktyki z biznesu i nauki.