Lotnisko w Radomiu pod lupą NIK. Lasek: Zabrakło analiz
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przygotowuje audyt dotyczący zasadności budowy lotniska w Radomiu. Wyniki raportu mają zostać opublikowane w ciągu najbliższych miesięcy. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek krytykuje inwestycję. "Ma jedną wadę, bo zabrakło analiz, które mówiłyby o potrzebie budowy tego lotniska" - mówił w wywiadzie dla xyz.pl.
Prace nad budową Portu Lotniczego Warszawa-Radom rozpoczęły się w 2019 roku, a zostały ukończone w 2022 roku. Całkowity koszt inwestycji wyniósł około 800 mln zł. Terminal o powierzchni 30 tys. m kw. jest jednym z największych w Polsce, a pas startowy został wydłużony do 2,5 km, co umożliwia obsługę większych samolotów.
Inwestycja od początku wiązała się jednak ze sporymi kontrowersjami. Mimo nowoczesnej infrastruktury, port nie przyciągnął oczekiwanej liczby pasażerów. W 2024 roku obsłużył jedynie 112 tys. osób, co czyni go najmniejszym portem lotniczym w Polsce pod względem liczby podróżnych. Dla porównania lotniska w Zielonej Górze i Olsztynie odprawiły od stycznia do kwietnia odpowiednio 21,5 tys. i 22,1 tys. pasażerów.
W 2024 roku Polskie Porty Lotnicze przedstawiły plan dopłat dla przewoźników i biur podróży, które zdecydują się na uruchomienie połączeń z Radomia. "Będziemy dopłacali przewoźnikom do uruchamiania lotów z Radomia" - zapowiedział w rozmowie z fly4free.pl Marcin Danił, wiceprezes PPL.
W ciągu najbliższych miesięcy Najwyższa Izba Kontroli przedstawi wyniki audytu dotyczącego zasadności budowy. "Jestem w trakcie lektury wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z części lotniskowej. Myślę, że należy się spodziewać, że za miesiąc-dwa będzie dostępny raport Najwyższej Izby Kontroli, mówiący o całym projekcie, również o CPK. Wystąpienie pokontrolne z tego raportu zostało nam udostępnione. Mamy możliwość złożenia uwag. Spodziewamy się, że po naszych uwagach będzie on równie ciekawy" - powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, cytowany przez serwis xyz.pl.
Zdaniem wiceministra budowa lotniska była bezzasadna. "Lotnisko w Radomiu to jedyna realizowana przez naszych poprzedników inwestycja, która została dociągnięta do końca i uruchomiona w pełni. Ma jedną wadę, bo zabrakło analiz, które mówiłyby o potrzebie budowy tego lotniska" - mówił Maciej Lasek.
Podobne zdanie na temat inwestycji ma prezes Polskich Portów Lotniczych Andrzej Ilków. "Radom zastaliśmy z bardzo dobrą infrastrukturą, ale to terminal świecący pustkami. Wiemy, że ta infrastruktura nie powinna tam powstać, tylko w Modlinie. Mielibyśmy z tego więcej korzyści i dziś możemy uznać tę decyzję za błąd" - mówił we wrześniu 2024 roku.