Masz szambo na działce? Potrzebujesz tego rachunku, inaczej słony mandat
Osoby, które mają na swojej działce szambo, muszą być gotowe na kontrole przeprowadzane przez gminy. Nie chodzi jednak tylko o to, aby szambo było opróżnione - równie ważne jest to, żeby właściciel nieruchomości potrafił to udowodnić. Co jest potrzebne podczas kontroli szamba na działce?
Właściciele nieruchomości, na których terenie znajduje się szambo lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, mają obowiązek nie tylko zawrzeć umowę z firmą wywożącą nieczystości, ale również przechowywać faktury lub rachunki potwierdzające taki wywóz.
Przepisy jasno wskazują na to, że samo posiadanie umowy nie jest wystarczające do udowodnienia, że nieczystości są wywożone w legalny sposób. W trakcie ewentualnej kontroli kontrolerzy mogą więc wymagać od nas okazania rachunków, które potwierdzają, że wywóz rzeczywiście się odbył.
W 2025 roku, podobnie jak w latach poprzednich, samorządy są bowiem zobowiązane do weryfikowania, czy mieszkańcy postępują zgodnie z przepisami, dlatego też i w tym roku można spodziewać się kontroli, w trakcie której potrzebny będzie taki rachunek.
Gminy są zobowiązane do przeprowadzenia kontroli nieruchomości, która polega na m.in. sprawdzeniu:
● czy właściciel nieruchomości posiada aktualną umowę na opróżnianie szamba lub przydomowej oczyszczalni,
● czy umowa spełnia wymagania określone w regulaminie czystości i porządku na terenie gminy,
● czy właściciel jest w stanie przedstawić dowody opłacenia usług: faktury i rachunki za wywóz nieczystości.
Obowiązek przeprowadzania kontroli gospodarowania nieczystościami przez właścicieli nieruchomości wynika z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z prawem, gminy muszą co dwa lata przeprowadzać kontrole nieruchomości, na których nie ma przyłączenia do kanalizacji, a ścieki odprowadzane są do szamba lub przydomowej oczyszczalni.
Podczas kontroli urzędnicy oceniają przede wszystkim zgodność z lokalnym regulaminem utrzymania czystości. Sprawdzany jest:
● sposób gromadzenia i odprowadzania ścieków,
● częstotliwość wywozu nieczystości,
● stan techniczny zbiorników (szczelność, dostępność),
● a także ogólna organizacja gospodarki ściekowej na terenie działki.
Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości mają prawny obowiązek umożliwić przeprowadzenie kontroli. Urzędnicy upoważnieni przez gminę mogą wejść na posesję o dowolnej porze dnia i nocy, a jeżeli to konieczne, również w asyście rzeczoznawców lub z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Jeżeli właściciel nieruchomości odmówi wpuszczenia kontrolerów lub będzie utrudniać ich pracę, to wówczas kontroler może wezwać odpowiednie służby. Policja ma z kolei prawo nałożyć na właściciela nieruchomości mandat za utrudnianie czynności służbowych.
Jeżeli właściciel nieruchomości w trakcie kontroli nie będzie posiadał rachunków potwierdzających wywóz nieczystości, to wówczas kontroler może nałożyć na niego mandat w wysokości 500 zł. Jeżeli zaś sprawa zostanie skierowana do sądu, to wówczas mandat może sięgnąć nawet 5000 zł.
WB