Masz szambo na działce? Potrzebujesz tego rachunku, inaczej słony mandat

Osoby, które mają na swojej działce szambo, muszą być gotowe na kontrole przeprowadzane przez gminy. Nie chodzi jednak tylko o to, aby szambo było opróżnione - równie ważne jest to, żeby właściciel nieruchomości potrafił to udowodnić. Co jest potrzebne podczas kontroli szamba na działce?

W trakcie kontroli szamba musisz mieć ten rachunek

Właściciele nieruchomości, na których terenie znajduje się szambo lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, mają obowiązek nie tylko zawrzeć umowę z firmą wywożącą nieczystości, ale również przechowywać faktury lub rachunki potwierdzające taki wywóz.

Przepisy jasno wskazują na to, że samo posiadanie umowy nie jest wystarczające do udowodnienia, że nieczystości są wywożone w legalny sposób. W trakcie ewentualnej kontroli kontrolerzy mogą więc wymagać od nas okazania rachunków, które potwierdzają, że wywóz rzeczywiście się odbył.

W 2025 roku, podobnie jak w latach poprzednich, samorządy są bowiem zobowiązane do weryfikowania, czy mieszkańcy postępują zgodnie z przepisami, dlatego też i w tym roku można spodziewać się kontroli, w trakcie której potrzebny będzie taki rachunek.

Gminy są zobowiązane do przeprowadzenia kontroli nieruchomości, która polega na m.in. sprawdzeniu:

Reklama

●      czy właściciel nieruchomości posiada aktualną umowę na opróżnianie szamba lub przydomowej oczyszczalni,

●      czy umowa spełnia wymagania określone w regulaminie czystości i porządku na terenie gminy,

●      czy właściciel jest w stanie przedstawić dowody opłacenia usług: faktury i rachunki za wywóz nieczystości.

Jak wygląda kontrola szamb i przydomowych oczyszczalni?

Obowiązek przeprowadzania kontroli gospodarowania nieczystościami przez właścicieli nieruchomości wynika z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z prawem, gminy muszą co dwa lata przeprowadzać kontrole nieruchomości, na których nie ma przyłączenia do kanalizacji, a ścieki odprowadzane są do szamba lub przydomowej oczyszczalni.

Podczas kontroli urzędnicy oceniają przede wszystkim zgodność z lokalnym regulaminem utrzymania czystości. Sprawdzany jest:

●      sposób gromadzenia i odprowadzania ścieków,

●      częstotliwość wywozu nieczystości,

●      stan techniczny zbiorników (szczelność, dostępność),

●      a także ogólna organizacja gospodarki ściekowej na terenie działki.

Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości mają prawny obowiązek umożliwić przeprowadzenie kontroli. Urzędnicy upoważnieni przez gminę mogą wejść na posesję o dowolnej porze dnia i nocy, a jeżeli to konieczne, również w asyście rzeczoznawców lub z użyciem specjalistycznego sprzętu. 

Jeżeli właściciel nieruchomości odmówi wpuszczenia kontrolerów lub będzie utrudniać ich pracę, to wówczas kontroler może wezwać odpowiednie służby. Policja ma z kolei prawo nałożyć na właściciela nieruchomości mandat za utrudnianie czynności służbowych.

Kary za brak dokumentów dotyczących szamba

Jeżeli właściciel nieruchomości w trakcie kontroli nie będzie posiadał rachunków potwierdzających wywóz nieczystości, to wówczas kontroler może nałożyć na niego mandat w wysokości 500 zł. Jeżeli zaś sprawa zostanie skierowana do sądu, to wówczas mandat może sięgnąć nawet 5000 zł.

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: szambo | działka | mandat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »