Mobilna przyszłość handlu?
Coraz częściej zakupy w sieci finalizujemy smartfonem. Globalnym trendem zaznaczającym się silnie także w Polsce jest stopniowe odchodzenie klientów od zakupów przez komputery stacjonarne do finalizowania transakcji na urządzeniach mobilnych - zwracają uwagę eksperci. To zjawisko jest szczególnie korzystne dla firm wspierających mobilne płatności.
- W ciągu ostatnich lat dynamicznie zmieniają się preferencje zakupowe konsumentów. Coraz częściej używamy smartfonów przechodząc bezpośrednio z serwisów społecznościowych na stronę sklepu internetowego - przekonuje Dagmara Sobańska z firmy Sofort (część Klarna - europejskiego dostawcy usług płatniczych).
Eksperci zwracają uwagę, że stopniowo wprowadzany zakaz handlu w niedziele może okazać się przełomowy dla handlu online w Polsce.
- Rozwój e-commerce stał się dla wielu przedsiębiorstw, głównie z branży retail, sposobem na zmniejszenie strat spowodowanych zakazem handlu w niedziele. Z drugiej strony klienci w naturalny sposób będą przenosić swoje zainteresowanie ku sklepom internetowym, otwartym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Już teraz 23 proc. respondentów zamawia przez internet produkty pierwszej potrzeby, a 37 proc. zamierza to robić - tak optymizm handlowców z sieci tłumaczy Dagmara Sobańska.
Ale to nie wszystko. Zdaniem ekspertów, kierunki rozwoju branży e-commerce kształtowane są przez trendy z zagranicy. Specjaliści przewidują, że w przyszłości powszechne w handlu internetowym będzie m.in. sięganie po rozwiązania z zakresu rzeczywistości rozszerzonej (AR). Marki będą wykorzystywać aplikacje mobilne m.in. do wizualizacji produktów w mieszkaniach klientów. Przypuszczalnie przyczyni się to do zwiększenia sprzedaży produktów większych gabarytów, takich jak meble czy sprzęt AGD, a także zmniejszenia liczby zwrotów do sklepów.
- Równie rewolucyjne będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w dotarciu do klientów. Millenialsi będą prawdopodobnie ostatnim pokoleniem, o którym mówimy, że ma "wspólne" zachowania zakupowe. Dzięki wykorzystaniu AI oraz analizy behawioralnej marki sprzedawcy będą w stanie prowadzić działania marketingowe praktycznie 1:1, jak niegdyś sklepikarze znający dokładnie upodobania swojego klienta - przewiduje Dagmara Sobańska.(js)