Moda na drogie owoce przybiera na sile. Ananas za 1500 zł schodzi na pniu
Ananas Rubyglow z charakterystyczną czerwoną skórką, którego cena osiągnęła ok. 400 dolarów (ponad 1500 zł), pojawił się w tym sezonie na amerykańskim rynku owoców premium. Mimo inflacji i wzrostu cen artykułów spożywczych, owoce osiągające astronomiczne ceny znajdują swoich klientów - donosi CNN.
CNN informuje, że prace nad wyhodowaniem ananasa o czerwonym zabarwieniu trwały ok. 15 lat. Pierwsze zbiory odbyły się w 2024 r. w Chinach. Ze względu na zainteresowanie tym gatunkiem owoców w USA planuje się przenieść ich uprawę do Kostaryki. Hurtownia sprzedająca Rubyglow pisze na swojej stronie, że jest to "rzadki klejnot".
Według danych Departamentu Rolnictwa w ciągu ostatnich 10 lat odnotowano znaczny wzrost konsumpcji owoców klasy premium, m.in. truskawek, mango i awokado. Jednocześnie spożycie tańszych i bardziej popularnych owoców, jak jabłka czy banany, nie zmieniło się.
Japonia jest liderem w produkcji luksusowych produktów spożywczych, w tym jednych z najdroższych truskawek na świecie. Pudełko zawierające 18 sztuk truskawek trzech gatunków - czerwonych Kotoka, jasnoróżowych Awayukis i mlecznobiałych Pearl White - osiągnęło na japońskim rynku cenę 780 dolarów (3 tys. zł) - podał Bloomberg.
Cena wiąże się z trudną hodowlą tego owocu, który jest bardzo wrażliwy na słońce, szkodniki i uszkodzenia podczas transportu. Owoce sprzedawane są w pudełkach, gdzie każda truskawka jest oddzielnie zapakowana w papier i styropian.
Rekordowe ceny osiągają także melony uprawiane przez japońskich rolników - dwie sztuki gatunku Yubari King zostały zlicytowane w 2019 r. na aukcji za kwotę 45 tys. dolarów (ponad 176 tys. zł). Melony te rosną na niewielkich plantacjach, gdzie odpowiednio pielęgnowana roślina rodzi w ciągu sezonu jeden, a nie - jak zwykle - osiem i więcej owoców.
Dziennikarze CNN stwierdzają, że owoce najwyższej jakości trafiają przede wszystkim do ekskluzywnych restauracji, w tym tych wyróżnionych gwiazdkami Michelin. Jednak z czasem mogą one trafić do powszechnej konsumpcji - tak było m.in. z jabłkami gatunku Honeycrips, winogronami Cotton Candy oraz Sumo Citrus, czyli tzw. brzydkimi pomarańczami, które są krzyżówką pomarańczy pępkowych, pomelo i mandarynek.