Nie każdy konkursowy SMS to spam

Wakacje to tradycyjnie czas wielu konkursów, loterii i promocji. Aby wziąć w nich udział, często trzeba po prostu wysłać SMS-a na numer wskazany przez organizatora. Wielu z nas obawia się jednak, że wysłanie jednego SMS-a spowoduje konieczność wysyłania kolejnych i narazi nas na nieoczekiwane koszty. Tymczasem nie każdy konkursowy SMS to SMS Premium o podwyższonym koszcie. Potrzeba jedynie chłodnej głowy i znajomości kilku podstawowych zasad dotyczących płatności za takie wiadomości, aby pozostać bezpiecznym.

Przede wszystkim w bardzo łatwy sposób możemy odczytać, jaki jest koszt konkursowego SMS-a, nawet jeśli organizator nie podaje jego ceny. Taka informacja jest bowiem zakodowana w numerze, na który mielibyśmy wysłać wiadomość:

- jeżeli numer SMS rozpoczyna się od liczby 70, oznacza to, że jego koszt wynosi mniej niż 1 zł;

- numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować nas więcej niż 1 zł netto. W tym wypadku cyfra następująca po cyfrze 7 wskazuje, jaki jest koszt SMS-a. I tak na przykład SMS pod numer 72*** będzie kosztował 2 zł + VAT, 73*** - 3 zł + VAT, 75*** - 5 zł + VAT i tak dalej;

Reklama

- droższe są SMS-y rozpoczynające się od cyfry 9. Ich koszt wynosi więcej niż 10 zł netto. Dwie kolejne cyfry następujące po dziewiątce wskazują cenę wiadomości. Na przykład SMS pod numer 920** będzie kosztował 20 zł netto.

Powyższy schemat dotyczy tzw. SMS-ów Premium Rate, często wykorzystywany jest właśnie przez organizatorów różnego rodzaju konkursów czy loterii. Pamiętajmy, że prawo telekomunikacyjne nakłada na podmiot organizujący konkurs wiele obowiązków. W żaden sposób nie może on utrudniać odbiorcy SMS-a zapoznanie się z ceną, która musi być wyraźnie podana.

Musi również jasno poinformować, czy usługa odbywa się na zasadach subskrypcji, a jeśli tak - ma obowiązek umożliwić natychmiastową rezygnację z usługi. W przypadku braku spełnienia tych wymogów przez organizatora mamy prawo wątpić w jego uczciwość - wystrzegajmy się więc udziału w uruchamianych przez taki podmiot konkursach!

Warto pamiętać, że różne firmy i instytucje korzystają także z bezpiecznych opcji, które nie niosą ze sobą ryzyka dodatkowych opłat. Są to tradycyjne numery dziewięciocyfrowe oraz tzw. Short Code - czyli skrócone numery, które chociaż działają na podobnej zasadzie jak SMS Premium, to w odróżnieniu od nich nie są wiadomościami o podwyższonej opłacie.

- Krótkie numery służą jednocześnie do wysyłania i odbierania wiadomości SMS. Od strony technicznej krótkie numery funkcjonują tak samo jak zwykły 9-cyfrowy numer, z tą istotną różnicą względem SMS-ów Premium, że nie są to numery o podwyższonej płatności - wyjaśnia Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS.

- W dodatku cena SMS-a wysłanego na numery Short Code zależy od stawki naszego operatora. Dlatego mając np. pakiet darmowych SMS-ów, za wiadomości wysłane pod taki numer nie zapłacimy nic - dodaje ekspert. Podobny mechanizm cenowy obowiązuje także przy wysyłaniu SMS-ów na tradycyjny numer dziewięciocyfrowy.

Co zatem należy zrobić, aby być całkowicie pewnym, że wysyłamy SMS na bezpieczny numer?

1) Dokładnie sprawdźmy, na jaki numer mielibyśmy wysłać SMS.

2) Zawsze sprawdzajmy regulamin gry, w której chcemy wziąć udział.

3) Zwracajmy uwagę na zapisy w regulaminie, według których organizator może przekazać nasze dane osobowe swoim partnerom, od których później mielibyśmy otrzymywać informacje handlowe bądź oferty. Pamiętajmy, że nasze dane są bardzo cenną walutą! Nie udostępniajmy ich pochopnie.

4) Unikajmy gier, w których organizator pobiera opłaty za SMS-y przychodzące. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy nie określa, ile miałoby ich być.

5) Nie korzystajmy z podejrzanych usług świadczonych w internecie. W wielu zabawach, w których można np. poznać datę swojej śmierci, wynik testu IQ czy wysłać komuś e-kartkę, organizatorzy celowo zatajają wysokość opłaty. Ponadto nie oszukujmy się - i tak nie dowiemy się dzięki nim niczego wartościowego.

6) Nie płaćmy SMS-ami za dostęp do pirackich treści w internecie. Po pierwsze jest to nieetyczne, po drugie - wchodzimy w ten sposób w konflikt z prawem, a po trzecie - prowadzący takie strony często stosują nieuczciwe praktyki i każą płacić sobie za przychodzące SMS-y (patrz pkt nr 2).

7) Uważajmy na SMS-y zwrotne, odsyłane do organizatora, które aktywują subskrypcję usługi. Taki SMS może być bezpłatny, ale w efekcie jego wysłania możemy otrzymywać kolejne, tym razem już płatne, wiadomości.

8) Zwróćmy uwagę osób starszych, w naszej rodzinie bądź wśród znajomych, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do charakteru SMS-a poszukali porady u kogoś bardziej zorientowanego w temacie.

- Nie bójmy się udziału w SMS-owych konkursach i loteriach, jeżeli wiemy, jaka jest cena udziału - podsumowuje Andrzej Ogonowski. - Jeśli będziemy ostrożni, nie grożą nam dodatkowe płatności ani spam wysyłany przez SMS-y Premium.

Dowiedz się więcej na temat: konkursy | sms premium | sms
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »