Niektóre zachowania banków budzą wątpliwości; prowadzimy postępowanie - UOKiK
- Niektóre zachowania banków budzą wątpliwości UOKiK; prowadzimy postępowanie wyjaśniające ws. wysokości opłat bankowych i prowizji - oświadczyła wiceprezes Urzędu Bernadeta Kasztelan-Świetlik na wtorkowym posiedzeniu sejmowej komisji finansów.
- To nie jest postępowanie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, gdzie można postawić konkretny zarzut. To jest postępowanie w sprawie, które ma na celu sprawdzenie, w jakiś sposób te opłaty się kształtują - wyjaśniła wiceszefowa UOKiK.
Jak mówiła, "postępowanie jest na początkowym etapie". - Jeśli przeprowadzona przez nas analiza pozwoli na postawienie zarzutów, to oczywiście będziemy to robili - wskazała.
- Z naszej analizy wynika - i tutaj w pełni zgadzamy się z panem premierem (Mateuszem) Morawieckim - że jest to rynek konkurencyjny. Ale jakikolwiek konkurencyjny rynek by nie był, zauważyliśmy, że niektóre zachowania banków jednak budzą nasze wątpliwości - powiedziała Kasztelan-Świetlik. Dodała, że Urząd analizuje obecne zmiany dot. wysokości opłat bankowych i prowizji. - Bazujemy częściowo na zestawieniu NBP, tylko to zestawienie kończy się niestety na czerwcu 2015 r. Mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach dostaniemy świeższe analizy - zaznaczyła.
Komisja wysłuchuje we wtorek informacji przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz przedstawicieli banków na temat podwyżek stóp procentowych, marż, prowizji i innych opłat bankowych, do których doszło w ostatnich miesiącach, lub które są zapowiadane w najbliższym czasie.
- - - - -
- Większość banków w IV kwartale 2015 r. i pierwszych miesiącach 2016 r. podniosła marże i oprocentowanie kredytów - wynika z ankiety przeprowadzonej przez KNF - poinformował wiceprzewodniczący KNF Wojciech Kwaśniak na wtorkowym posiedzeniu sejmowej komisji finansów.
Wyjaśnił, że ankietę przeprowadzono w grupie 20 banków, reprezentujących ponad 80 proc. aktywów całego sektora bankowego. W tej grupie jest 6 banków z przewagą kapitału krajowego i 14 z udziałem kapitału zagranicznego.
- Większość banków w czwartym kwartale 2015 roku i w pierwszych miesiącach 2016 roku podniosła marże bądź oprocentowanie kredytów mieszkaniowych (15 banków), kredytów konsumpcyjnych (12 banków), kredytów dla MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) (14 banków), 10 banków wyłącznie z kapitałem zagranicznym podniosło marże i oprocentowanie dla kredytów dla przedsiębiorców - podał Kwaśniak.
Dodał, że w badanym okresie w 9 bankach nastąpił wzrost cen indywidualnych rachunków bankowych, a w 6 - prowadzonych dla przedsiębiorców. - Oprocentowanie gospodarstwom domowym obniżyło 11 banków, a przedsiębiorcom - 9 banków - dodał.
Kwaśniak poinformował ponadto, że KNF zbadała zachowania klientów w związku z podwyżkami. - W ostatnich miesiącach nie odnotowaliśmy aktywności klientów banków w zakresie przekazywania do organu nadzoru zastrzeżeń odnośnie polityki cenowej banków - powiedział wiceprzewodniczący KNF.
- - - - -
- PKO BP nie dokonał żadnej zmiany marż kredytowych. Od 2010 r. wielkość prowizji i opłat pobieranych przez bank na jednego klienta zmniejsza się - mówił prezes PKO BP Zbigniew Jagiełło na wtorkowym posiedzeniu sejmowej komisji finansów.
W posiedzeniu komisji uczestniczą prezesi m.in. PKO BP, mBanku, Deutsche Banku, BOŚ, BPH i Alior Banku. Cel posiedzenia to zapoznanie się z informacją KNF, UOKiK oraz przedstawicieli banków na temat podwyżek marż, prowizji i innych opłat, do których doszło ostatnio, lub które są zapowiadane w najbliższym czasie.
- Jeśli mówimy o marżach kredytowych, PKO BP nie dokonał żadnej zmiany marż kredytowych. (...) Marże, w takim ważnym produkcie, jakim jest kredyt hipoteczny naszego banku, są albo najniższe w kategorii konkurencyjnych banków, albo jedne z najniższych - wskazał. Podał jednocześnie, że PKO BP udziela co czwartego kredytu hipotecznego w Polsce.
Zaznaczył, że jego bank od kilku lat co roku dokonuje zmian w tabeli opłat i prowizji. Podkreślił zarazem, że od 2010 r. sumaryczna wielkość prowizji i opłat pobieranych przez bank - przy zwiększającej się liczbie klientów - spada, co oznacza, że wielkość prowizji i opłaty na klienta jest coraz mniejsza.