Nowa opłata w Biedronce. Wiosną niepotrzebna, teraz już konieczna? Sieć zmienia strategię

Jeszcze wiosną ubiegłego roku Biedronka przekonywała nas, że nie zamierza pobierać opłaty recyklingowej od swoich klientów, choć wymagało tego prawo. Od początku 2025 roku informuje jednak klientów o konieczności pobierania opłaty w wysokości 25 groszy za niewłaściwe wykorzystanie tzw. zrywek. Co się zmieniło? Zapytaliśmy u źródła.

W maju 2024 ubiegłego roku pytaliśmy największe sieci sklepów w Polsce, czy i jak często pobierają one opłatę recyklingową za torby z tworzyw sztucznych. Wówczas Biedronka przekonywała, że "nie stosuje opłat za jednorazowe reklamówki poniżej 15 mikrometrów potocznie nazywane zrywkami", ale także nie kontroluje swoich klientów, czy wykorzystują oni "zrywki" zgodnie z ich przeznaczeniem.

Nowa opłata w Biedronce

Od 1 stycznia w sklepach sieci Biedronka pobierana jest nowa opłata. Jednorazowe woreczki foliowe, tzw. zrywki, wydawane są bezpłatnie tylko w przypadku użycia ich do pakowania produktów nieposiadających własnego opakowania:

Reklama

"Informujemy, że bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego (o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów) są oferowane bezpłatnie do pakowania żywności sprzedawanej luzem, która nie ma własnego opakowania (tj. owoce, warzywa, pieczywo, cukierki, bakalie, mięso i ryby sprzedawane na luz lub na ladzie tradycyjnej). W przypadku użycia toreb do innych celów, a w szczególności do produktów, które posiadają już opakowanie podstawowe przy kasach należy uiścić opłatę recyklingową (zgodnie z obowiązkiem ustawowym) w wysokości 25 groszy za sztukę (0,20 zł plus VAT)" - czytamy w informacji zamieszczonej w sklepach Biedronka. 

Opłata recyklingowa pobierana jest w Polsce od 2018 roku. Od tego czasu w sklepach płacimy nawet ponad 1 zł za każdą torbę z tworzyw sztucznych, a od 2019 roku także za "zrywki" w przypadku ich nieprawidłowego wykorzystania. 

Biedronka zmienia zdanie w sprawie opłaty recyklingowej

Od dawna opłata recyklingowa za "zrywki" pobierana jest m.in. w sieciach Auchan, E.Leclerc, Carrefour i Netto. Wiosną ubiegłego roku Jeronimo Martins jednoznacznie odpowiadało na nasze pytania o pobieranie opłaty za najcieńsze woreczki: "Biedronka nie stosuje opłat za jednorazowe reklamówki poniżej 15 mikrometrów potocznie nazywane zrywkami" - czytamy w przesłanej do nas odpowiedzi z kwietnia 2024 roku. Co zmieniło się od tego czasu? Wygląda na to, że strategia tej sieci:

- Wprowadzenie opłaty recyklingowej podyktowane jest naszą aktywnością w ramach ograniczania zużycia tworzywa sztucznego. By zbliżyć się do tego celu, niezbędne jest wspólne działanie zarówno podmiotów operujących na rynku, jak również klientów. Ważne, aby "zrywki" były używane zgodnie z przeznaczeniem - tłumaczy Interii Biznes biuro prasowe Biedronki. 

Nowa opłata ma zachęcać klientów do korzystania z woreczków wielorazowego użytku. 

Przy kasach pierwsze spory

Sieć podkreśla jednocześnie, że pobieranie opłaty recyklingowej wynika z obowiązku ustawowego:

- Opłata zostanie naliczona jedynie, jeśli klient użyje zrywki do zapakowania produktów z kategorii "non food" lub produktów spożywczych posiadających własne opakowanie. Wprowadzenie opłaty zgodnej z wymaganiami prawnymi jest wzmocnieniem tego komunikatu, a jednocześnie jest coraz powszechniejszą praktyką rynkową. 

Wydaje się, że przypominanie o tym jest konieczne, bo przy kasach już dochodzi do dyskusji, a nierzadko sporów klientów z kasjerami. Biedronka dodaje jednocześnie, że zgodnie z ustawą opłata recyklingowa zostanie przekazana do właściwego urzędu marszałkowskiego i nie stanowi dodatkowego źródła przychodu dla sieci.

Agnieszka Maciuła-Ziomek 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Biedronka | sieć sklepów | opłata recyklingowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »