Od Nowego Roku zapłacimy drożej za listy krajowe
Od 1 stycznia 2022 r. Poczta Polska podniesie opłaty za listy krajowe. Podwyżki wyniosą od 2 do 11 procent.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Poczta Polska poinformowała w piątkowej informacji prasowej, że od 1 stycznia 2022 roku nastąpi modyfikacja "Cennika usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym". Spółka podkreśliła, że będzie to pierwsza od trzech lat korekta cenowa przesyłek listowych wysyłanych do adresatów w Polsce. Wprowadzone zmiany zostały przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Jak wskazała Poczta, "rosnące z roku na rok koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych, przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się impulsem do dokonania pierwszej od trzech lat modyfikacji cen przesyłek krajowych".
"Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym oscyluje w granicach od 2 do maksymalnie 11 proc. Przykładowo, cena popularnych listów nierejestrowanych ekonomicznych, w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 gr. Z kolei opłata za przesyłkę poleconą priorytetową, w podstawowym formacie S (obejmującym kopertę, do której zmieści się złożona na pół kartka A4), zdrożeje o zaledwie 10 gr." - podała spółka.
Według Poczty, dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku. "Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich" - zaznaczyła spółka.
Poczta zapewniła, że obowiązujące ceny przesyłek w obrocie zagranicznym oraz paczek pozostaną bez zmian.
Poczta Polska przypomniała, że jako operator wyznaczony, zapewnia wszystkim obywatelom dostęp do powszechnych usług pocztowych, świadczonych w sposób jednolity i na porównywalnych warunkach. Jak dodano, w tym celu spółka utrzymuje na terenie całego kraju sieć placówek pocztowych i oddawczych skrzynek na listy. Dostęp do usług wyznaczonego operatora możliwy jest pięć dni w tygodniu (a gdzieniegdzie - nawet przez siedem) w całej Polsce.
Spółka podkreśliła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pocztowego, nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty. "Takie obowiązki nie dotykają konkurencji. Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do spółki, mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową" - tłumaczy Poczta Polska.
Pełną informację o zmianie opłat można znaleźć na stronie cennik.poczta-polska.pl, w placówkach pocztowych, a także pod numerem infolinii 801 333 444.
Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku - zatrudnia blisko 80 tys. pracowników, jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych.