Oszust podszył się pod pracownika banku; 78-latka straciła 30 tys. zł

78-letnia mieszkanka Elbląga uwierzyła oszustowi podającemu się za pracownika działu bezpieczeństwa banku i wpłaciła na jego konto 30 tys. zł. Policja ostrzega przed oszustami.

Jak poinformował Jakub Sawicki z elbląskiej policji, oszust zadzwonił do 78-letniej elblążanki i podszył się pod pracownika działu bezpieczeństwa banku, z którego korzystała.

- Powiedział, że bank odnotował próby kradzieży pieniędzy z kont klientów. Fałszywy pracownik kazał wypłacić kobiecie z konta pieniądze i dokonać wpłaty (poprzez wpłatomat) na wskazane przez niego konto. Kobieta tak też uczyniła. Jakby tego było mało, oszust chciał kolejne pieniądze i zadzwonił ponownie - podał Sawicki.

Kobieta była gotowa zrobić kolejną wypłatę w swoim banku i przekazać kolejne kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tutaj pracownica banku zadziałała wzorowo. Uzmysłowiła kobiecie, że to może być oszustwo. Dzięki tej reakcji pokrzywdzona nie straciła całych oszczędności życia.

Reklama

Jak wskazała elbląska policja, ten rodzaj oszustwa wciąż występuje i co jakiś czas się nasila. - Na terenie Elbląga podobne przypadki miały już miejsce. Oszuści zmieniają jedynie pretekst, pod którym dzwonią. W ostatnim czasie przekonują, że bank zablokował podejrzany przelew z konta. Następnie nakłaniają do zainstalowania rzekomo bezpiecznej aplikacji - przestrzegł Sawicki.

Policjanci ostrzegają i radzą, by być ostrożnym w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.

Apelują, by chronić swoje dane, w tym również numery telefonów. Nie instalować dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej. "Czerwona lampka" powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga wypłat pieniędzy lub zainstalowania oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu komputera. W takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i z innego aparatu telefonicznego zadzwonić do biura obsługi klienta banku.

Policja przestrzega, by nie udostępniać telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku. Nie autoryzować przelewów, których samemu się nie wykonuje. Nie podawać żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do nas dzwoni. Nie otwierać przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

PAP
Dowiedz się więcej na temat: oszustwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »