Reklama

Płacić można zegarkiem i pierścionkiem

Po płatnościach kartą, naklejkami, telefonem przyszła era płacenia tzw. urządzeniami ubieralnymi. Polska może być jednym z pionierów takich wynalazków, bo płatności zbliżeniowe są u nas powszechnie stosowane. Na świecie są już testowane płatności pierścionkami, a nawet analogowymi zegarkami.

Bank Zachodni WBK, firma Garmin i Mastercard uruchamiają jako pierwsi w Polsce płatności zbliżeniowe zegarkiem z funkcją Garmin Pay (typ smartwatcha). Klienci BZ WBK, którzy mają smartwatcha Garmin z funkcją Garmin Pay i korzystają z karty Mastercard, mogą zostawić portfele w domu i płacić bezpiecznie za zakupy zegarkiem u każdego sprzedawcy akceptującego płatności zbliżeniowe.

A o tym, że ta forma płacenia może się przyjąć świadczą badania Mastercard, z których wynika, że co czwarty Polak chce w przyszłości płacić zbliżeniowo urządzeniem ubieralnym takim jak inteligentny zegarek czy opaska fitness. Według danych International Data Corporation (IDC), w 2017 roku na świecie zostało kupionych ponad 115 mln smartwatchów, 10 proc. więcej niż rok wcześniej.

Reklama

- Do dostępnych już rozwiązań takich jak aplikacja mobilna, BLIK, płatności zbliżeniowe HCE i Google Pay, dodajemy nowe, czyli Garmin Pay. Usługę przygotowaliśmy we współpracy z Garmin i Mastercard - mówi Błażej Mika, dyrektor departamentu produktów płatniczych i relacji z partnerami w Banku Zachodnim WBK.

Do tego by skorzystać z płatności Garmin Pay trzeba zainstalować aplikację Garmin Connect Mobile na swoim smartfonie (aplikacja dostępna dla telefonów z systemem Android i iOS), połączyć zegarek z aplikacją oraz dodać kartę płatniczą BZ WBK Mastercard do aplikacji.

Po dodaniu karty, klienci mogą płacić smartwatchem w terminalach zbliżeniowych w całej Polsce. To ma być funkcja skierowana przede wszystkim do osób będących w ciągłym ruchu, w sytuacjach, w których nie chcą zabierać ze sobą portfela czy kart płatniczych czyli np. podczas porannego biegania czy treningu na rowerze, a nawet na pływalni, bo zegarek jest wodoodporny. Funkcję Garmin Pay oferują dwa nowe modele zegarków tej firmy.

Polacy już się przyzwyczaili do płacenia smartfonem, w 2017 roku liczba osób płacących zbliżeniowo telefonem urosła w Polsce ponad dwuipółkrotnie, do 800 tys. użytkowników. Kolejnym etapem technologicznego skoku będzie płacenie "urządzeniami ubieralnymi", które sprawiają, że zakupy są jeszcze szybsze i jeszcze wygodniejsze, a nasza technologia gwarantuje ich bezpieczeństwo - przekonują przedstawiciele Mastercard Europe.

Wprawdzie już wcześniej pojawiała się możliwość płacenia takimi urządzeniami jak zegarek, naklejka czy opaska sportowa, a organizacja płatnicza Visa na Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Korei Południowej przygotowała m.in. rękawiczki z funkcją płatniczą, jednak w tych przypadkach były one oparte o kartę przedpłaconą.

Zegarek Garmin będzie połączony do normalnych kart, już istniejących i połączonych z kontem. -Będąc klientem BZ WBK i mając już kartę debetową czy kredytową mogę ją dodać do portfela Garmin Pay i sparować z zegarkiem - tłumaczy Błażej Mika.

Jak to działa? Zegarek przykładamy do terminala. - Jeśli wprowadzę PIN na założonym zegarku to przy płatnościach już go nie trzeba wprowadzać, natomiast jeśli zdejmę zegarek, to znowu będzie trzeba podać PIN- tłumaczy Mika.

W innych krajach testuje się płatności tego typu na przeróżnych urządzeniach, a nawet biżuterii.

- Na świecie prowadzimy wdrożenia, dzięki którym wyposażymy w funkcje płatnicze inne urządzenia m.in. zegarki analogowe, czyli "nakręcane", pierścionki, klucze, breloki i bransoletki - mówi Aleksander Naganowski z MasterCard.

Monika Krześniak-Sajewicz

Polecamy: PIT 2017

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »