Płatności natychmiastowe najczęściej wybieranym sposobem płatności za e-zakupy

Według badania przeprowadzonego przez SW Research, 80 proc. internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe (np. przelew online, BLIK) do finalizacji zamówień internetowych, 16 proc. decyduje się na płatność przy odbiorze, 3 proc. na ratalną i 1 proc. na odroczoną.

Badani wskazali, że najczęściej wybieraną przez nich formą rozliczenia jest BLIK 58 proc., następnie przelew online 27 proc., płatności kartą 25 proc., przelew tradycyjny 22 proc. i portfel elektroniczny 10 proc. Preferencje internautów nie zawsze odpowiadają rzeczywistej dostępności. BLIK, który jest ulubioną metodą 71 proc. badanych, a 58 proc. respondentów najczęściej z niego korzysta - zapewne ze względu na ograniczoną dostępność tej metody płatności w e-commerce. 

2020 rok był czasem skokowego wzrostu aktywności online i przeniesieniem zakupów do internetu. Wymusiło to na firmach szybką, cyfrową transformację, również w branżach, które do tej pory nie miały styczności z zaawansowanymi działaniami online. W efekcie, branża e-commerce odnotowała 21,5-proc. wzrost w minionym roku, a w okresie od marca do końca 2020 roku pojawiło się 11,8 tysięcy nowych e-sklepów [1]

Reklama

- Zarówno przed nowymi sklepami, jak i tymi, które postanowiły poszerzyć swoją działalność o nowe kanały sprzedaży online, stanęło w 2020 r. nie lada wyzwanie. W krótkim czasie musiały one dopasować do sytuacji wiele aspektów biznesowych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem w nowym cyfrowym środowisku, w tym płatności online. Aż 90 proc. internautów w opisywanym badaniu wskazało, że podczas płacenia online bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji. Natomiast przy wyborze metody płatności liczy się najbardziej wygoda i szybkość. To dla e-sprzedawców bardzo wyraźne wskazówki - podkreśla Paweł Działak, prezes operatora płatności Tpay. 

Jeśli dodać do tego dane mówiące o tym, że przy dokonywaniu płatności ponad połowa internautów zwraca uwagę na dostępne metody płatności (58 proc.), przestaje dziwić, że aż 60 proc. badanych zdarza się porzucić koszyk zakupowy bez finalizacji transakcji.

Chcemy płacić BLIKIEM, ale nie zawsze możemy

Najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58 proc.), a znacznie więcej, bo 71 proc. badanych twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności. Podobnie jest w przypadku przelewu online - korzysta z niego 27 proc. a 37 proc. preferuje, płatności kartą - 25 proc. wybiera a 36 proc. preferuje,  przelewu tradycyjnego - 22 proc. wybiera a 29 proc. preferuje, portfela elektronicznego 10 proc. wybiera a 21 proc. preferuje.

Przelewy online niezbędną metodą płatności

Przelew online, często nazywany również natychmiastowym, w rankingu popularności zajmuje miejsce zaraz po BLIKU. Badanie przeprowadzone na zlecenie Tpay pokazało również, że jest on częściej preferowaną metodą płatności wśród badanych kobiet (22 proc.) oraz osób z grupy wiekowej 55+ (25 proc.) i 25-34 (24 proc.).

Spośród osób, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, 65 proc. wskazało, że preferuje ją, ponieważ jest wygodna, natomiast 63 proc. ceni ją za szybkość. Innymi ważnymi aspektami były: przyzwyczajenie (40 proc.), uznanie, że jest to znana metoda płatności (39 proc.), wcześniejsze pozytywne doświadczenia z tym sposobem finalizacji zamówienia (39 proc.).

Zaufanie do e-zakupów

Brak zaufania do płatności online oraz dostępność nieznanych dla części internautów form płatności wpływa na utrzymującą się popularność zamówień za pobraniem - przy odbiorze. W badaniu 16 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z tego sposobu płatności. Osoby wybierające taki sposób najczęściej rozliczają się gotówką (87 proc.), kartą (39 proc.) i BLIKIEM (9 proc.). Niewielki odsetek płatności BLIKIEM jest zapewne spowodowany małą dostępnością tego rozwiązania w firmach kurierskich. 

Wybór zaufanego operatora płatności jest także ważny z tego względu, że odsetek kupujących w sieci w 2020 r. wzrósł o 15 proc. [2], podnosząc liczbę polskich internautów będących również e-klientami do 72 proc. Eksperci przewidują, że ta wartość będzie stabilnie wzrastać, a sklepy internetowe staną się przeważającym kanałem handlu, na stałe zmieniając nawyki zakupowe Polaków. Nowa grupa e-klientów dopiero nabiera zaufania do ekosystemu płatności, a rolą sprzedawców jest odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania. 

* Badanie przeprowadzono przez agencję badawczą SW Research na zlecenie operatora płatności Tpay, na przełomie listopada i grudnia 2020 r., na grupie 854 internautów, którzy robią zakupy online.

1] Badanie Bisnode, a Dun & Bradstreet Company

[2] Raport "Omni commerce. Kupuję wygodnie 2020" Polskiej e-Izby

Rozlicz PIT online już teraz lub pobierz darmowy program

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | e-płatności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »