Reklama

Płatności: Polacy jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw

Polacy coraz częściej korzystają z nowoczesnych form płatności, takich jak karty wirtualne, płatności biometryczne, BNPL czy otwarta bankowość - wynika z raportu Mastercard New Payments Index 2022, opisanego przez wiadomoscihandlowe.pl.

Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po nowoczesne formy płatności głównie dlatego, że postrzegają je jako wygodne i bezpieczne. 88 proc. Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności, a 50 proc. respondentów korzystało częściej niż do tej pory przynajmniej z jednej z nich.

Widoczne są przy tym różnice pokoleniowe: ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie Z (72 proc.) i millennialsi (55 proc.), połowa przedstawicieli Gen X i tylko 37 proc. tzw. boomersów.

Konsumenci polubili płatności zbliżeniowe

Wśród osób korzystających z innych niż smartfon urządzeń mobilnych umożliwiających płatność zbliżeniową (tzw. wearables), 47 proc. twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas używało tej formy płatności.

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Podobnych odpowiedzi udzieliło 46 proc. użytkowników portfeli mobilnych zainstalowanych na smartfonach. W Polsce to głównie "zetki" i millenialsi korzystają z obu rozwiązań: aż 77 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 67 proc. millenialsów, w porównaniu do 60 proc. respondentów z Gen X, czy 54 proc. ankietowanych wśród boomersów.

Polacy otwarci na nowości

- New Payments Index to kolejny raport, który potwierdza, że Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności, z których korzystają. Zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci chętnie sięgają po nowe sposoby płacenia za zakupy: telefonem, zegarkiem, opaską, czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w internecie - komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Z badania jasno wynika, że dla ponad połowy (52 proc.) polskich konsumentów to bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41 proc.). 74 proc. ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53 proc. Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.

Popularyzacja technologii biometrycznych

Konsumenci dostrzegają również wygodę, jaką może oferować biometria - około pięciu na dziesięciu Polaków zgadza się, że łatwiej jest płacić przy jej użyciu. Ponad połowa (54 proc.) polskich ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystało z technologii biometrycznych podczas zakupów - to najwięcej w skali wszystkich badanych krajów  w Europie.

Z badania New Payments Index wynika, że biometria uznawana jest za wygodniejszą i bezpieczniejszą metodę autentykacji niż tradycyjne rozwiązania. Ponad połowa Polaków (58 proc.) uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN i inne metody autentykacji, a prawie trzy czwarte ankietowanych Polaków (67 proc.) zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł.

Mimo że Polacy mają pewne obawy co do tego, kto ma dostęp do ich danych biometrycznych, zwłaszcza przedstawiciele starszych pokoleń (60 proc. Gen Z, 69 proc. Millennialsi vs. 73 proc. Gen X, 74 proc. Boomers), to nadal są otwarci na korzystanie z nich - około 3 na 10 respondentów dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku.

Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62 proc.) oraz rozpoznawanie twarzy (49 proc.).

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »