Poczta Polska: e-doręczenia od stycznia 2020 roku
E-doręczenia - korespondencja z administracją państwową drogą online za pośrednictwem komputera i smartfonu z każdego miejsca na globie - zgodnie z przewidywaniami, usługa opracowana przez Ministerstwo Cyfryzacji a obsługiwana przez Pocztę Polską ruszyć ma za 15 miesięcy.
Wkrótce komunikacja z urzędem online
- Będzie bezpieczna i darmowa - mówi Michał Putkiewicz wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.
Jak poinformował Interię Putkiewicz, resort cyfryzacji kończy prace nad projektem ustawy. Na jej mocy przesłanie dokumentu drogą elektroniczną będzie miało taki sam skutek prawny, co doręczenie listu poleconego tradycyjną drogą. - Zgodnie z przewidywaniami, w kwietniu 2019 roku projekt ustawy powinien trafić na posiedzenie Rady Ministrów, we wrześniu 2019 - do Sejmu. Odpowiednie prawo zostałoby wprowadzone w życie prawdopodobnie na początku 2020 roku - wyliczał wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.
Aby można było utrzymywać korespondencję z urzędami drogą elektroniczną, będzie trzeba złożyć tzw. deklarację gotowości cyfrowej. Po niej zainteresowany otrzyma dostęp do elektronicznej skrzynki doręczeń i adres maila, którego główną częścią będzie prawdopodobnie jego numer PESEL.
Powiadomienia o przesłaniu urzędowych listów online będą przesyłane na prywatną skrzynkę mailową albo przekazywane za pośrednictwem SMS-ów.
Program tak został pomyślany, aby korespondencję z każdym z urzędów można było oddzielnie archiwizować. Ci, którzy nie złożą deklaracji, będą otrzymywać dokumenty tradycyjną drogą.
Ponieważ usługa będzie darmowa, Poczta Polska dostanie za nią rekompensatę z budżetu. Jak obliczono, dzięki e-doręczeniom administracja zaoszczędzi około 100 milionów złotych rocznie.
ew