Polacy zapłacą mniej za transport publiczny? MF podało szczegóły
W skierowanej do ministra finansów interpelacji Grzegorz Macko z PiS zapytał, co z wprowadzeniem zerowej stawki VAT na transport publiczny, co - jak przypomniał poseł - było jednym z przedwyborczych postulatów KO. W odpowiedzi na to pytanie wiceszef Ministerstwa Finansów (MF) Jarosław Neneman podkreślił, że "stawki VAT na transport pasażerski będą mogły zostać wdrożone, jak tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania". Niewkluczone, że takie zmiany zostaną uwzględnione w przyszłorocznym budżecie.
"Wprowadzimy 0 proc. VAT na transport publiczny, aby obniżyć ceny biletów dla Polaków" - czytamy w części dotyczącej podatków w "100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów" KO. Co z realizacją tego postulatu?
Grzegorz Macko zapytał, czy MF "podjęło już konkretne kroki w celu wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny", a także jak wygląda harmonogram prac legislacyjnych związanych z tą zapowiedzią.
"Na przełomie 2023 roku i 2024 roku w Ministerstwie Finansów rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia obniżenia - z 8 do 0 proc. - stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego. Wprowadzenie bowiem takiego rozwiązania mającego bezpośredni wpływ na finanse państwa musi zostać szczegółowo zbadane pod kątem m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa" - podkreślił wiceminister finansów.
Jarosław Neneman zwrócił uwagę m.in. na "dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i społeczną, która realnie przekłada się na stan budżetu państwa i możliwości finansowania kluczowych obszarów działania państwa".
"W ostatnim okresie szczególnego znaczenia - wobec obecnej sytuacji międzynarodowej - nabrały także kwestie związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i obrony narodowej, z czym wiąże się konieczność systematycznego zwiększania wydatków na wzmocnienie obronności kraju. W kontekście potencjalnych skutków finansowych dla budżetu państwa należy również mieć na uwadze okoliczność objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu" - dodał wiceszef MF.
Wiceminister stwierdził, że podnoszone przez posła PiS zmiany będą mogły zostać wdrożone, "gdy tylko znajdzie się przestrzeń w budżecie do ich sfinansowania". "Sprawa ta będzie analizowana przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 r." - podsumował Jarosław Neneman.
Kilka miesięcy temu w rozmowie z serwisem transport-publiczny.pl do sprawy odniósł się Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. "Zerowy VAT to szczególne wsparcie i zachęta dla wyboru transportu publicznego, gdy mamy do czynienia z planem zakupu kilku biletów okresowych w rodzinie, a nie rzecz jasna pojedynczego przejazdu od czasu do czasu za 4,40 tramwajem w Warszawie" - powiedział ekspert.
Obniżenie podatku VAT z 8 proc. do 0 proc. dla usług transportu pasażerskiego kosztowałoby budżet państwa ok. 1,8 mld zł rocznie - wynika z szacunków MF. Taką informację przekazał na początku stycznia w odpowiedzi na interpelację poselską z grudnia 2024 r. wiceszef MI.