Połowa firm ma problem ze znalezieniem pracownika. Polacy chcą zarabiać za dużo?
Z badania przeprowadzonego przez Gi Group Holding wynika, że prawie połowa polskich firm ma problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika. Wśród problemów rekrutacyjnych, wymienianych przez przedsiębiorców, pojawiają się m.in. zbyt wysokie wymagania finansowe kandydatów.
“Zwiększenie zatrudnienia w najbliższym kwartale rozważa jedynie 12,9% pracodawców, podczas gdy zdecydowana większość (77,8%) nie planuje zmian w tym zakresie" - czytamy w badaniu Barometr Rynku Pracy" Gi Group Holding. W 2025 roku najwięcej firm planuje zatrudnić kadrę średniego szczebla (54,7 proc.) oraz pracowników niższego szczebla (52,1 proc.). Mniejsze niż w latach ubiegłych jest zainteresowanie kadrą menedżerską, które wynosi 7,1 proc.
Mimo rosnącego bezrobocia, z badania wynika, że nadal są w Polsce firmy, które mają problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Kłopoty takie sygnalizowała prawie połowa przedsiębiorców. Rok temu ten odsetek wynosił 38 proc.
Wśród najczęstszych trudności rekrutacyjnych firmy te wymieniały zbyt wygórowane oczekiwania finansowe kandydatów, niedopasowanie kompetencji, rezygnację zainteresowanych podczas procesu rekrutacyjnego oraz brak chętnych.
Jeszcze rok temu wśród najczęstszych strategii firm, w obliczu problemów rekrutacyjnych, znajdowało się oferowanie potencjalnym pracownikom wyższych wynagrodzeń. W tegorocznym badaniu 2025 na takie rozwiązanie decyduje się zaledwie 14,1 proc. podmiotów.
Częstszą strategią jest proponowanie obecnym pracownikom dodatkowych godzin pracy, zatrudnianie pracowników z Ukrainy lub pomaganie kandydatom w zdobyciu potrzebnych kompetencji. Konkretne działania różnią się w zależności od sektora. Przemysł stawia na zatrudnianie cudzoziemców i wydłużanie czasu pracy, sektor publiczny jest z kolei liderem w nawiązywaniu współprac ze szkołami i uczelniami.
W wyniku trudności rekrutacyjnych w ostatnim roku wzrosła otwartość firm na pracowników ze starszego pokolenia. Deklaruje ją 17,3 proc. organizacji. - Widać, że polski rynek pracy się zmienia, gotowość do zatrudnienia starszych pracowników nie jest już tylko deklaracją, ale staje się faktem - zauważa Ewa Michalska, dyrektor operacyjna w Grafton Recruitment.