Reklama

Prawie 55 proc. Polaków ograniczy wydatki zakupowe w I kw. 2022 r. - badanie

Prawie 55 proc. Polaków ograniczy wydatki zakupowe w I kw. 2022 r. W tym samym okresie 2021 r. deklarowało cięcia 45 proc. ankietowanych - wynika badania nastrojów konsumenckich. 71 proc. planujących cięcia wydatków wskazało jako powód - wzrost cen.

Z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX wynika, że 54,8 proc. respondentów zamierza w pierwszym kwartale br. ograniczyć wydatki na bieżące zakupy (rok temu wynik ten był o 10 proc. niższy). Ponad 31 proc. badanych nie zamierza ciąć wydatków, co jest o ponad 12 proc. mniejszym wynikiem niż rok wcześniej. Blisko co dziesiąty z respondentów nie ma zdania, a 4,2 proc. nie zwraca uwagi na tego typu kwestie.

Coraz więcej oszczędzających

Jak zauważył współautor badania z Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, Polacy ograniczyli wydatki już od samego początku roku. - Póki co, w porównaniu do wyniku z ub. roku liczba konsumentów, którzy wprowadzają oszczędności zwiększyła się tylko o 10 pproc., bo ludzie ze wszystkich sił starają się żyć na poziomie do jakiego są przyzwyczajeni. Jednak z czasem będzie to coraz trudniejsze i odsetek oszczędzających będzie się zwiększać - ocenił ekspert.

Reklama

Dodał, że konsumenci planujący cięcia mogli wskazać kilka przyczyn ograniczenia swoich wydatków w codziennych zakupach. - Okazało się, że dla 71 proc. głównym powodem są wciąż rosnące ceny. Dla porównania rok temu wynik ten wyniósł 38,7 proc. Na drugim miejscu z wynikiem 32,4 proc. wskazań znalazła się obawa o pogorszenie sytuacji gospodarczej (w 2021 ten powód wskazało 17,5 proc.), dla 16,3 proc. główny powód cięcia wydatków to brak oszczędności (przed rokiem było to 19,3 proc. wskazań) - podał.

Wysokie ceny, obawa o pracę

Według Łuczka, niemal dwukrotny wzrost liczby osób wskazujących na rosnące ceny, a także prawie dwa razy większa grupa konsumentów wyrażających obawę o pogorszenie sytuacji gospodarczej były do przewidzenia. - Rosnące ceny są odczuwane przez coraz większą liczbę Polaków, jednak nie tylko one mają wpływ na decyzje o cięciach wydatków. Są jeszcze obawy o utratę pracy czy strach przed chorobą w rodzinie - wskazał.

Analityk UCE Research Tomasz Kowalczyk zwrócił uwagę, że badanie pokazuje też głębokość cięcia wydatków. Blisko co czwarty pytany wskazał redukcję o 10-15 proc., 18, 3 proc. respondentów zmniejszy wydatki o 5-10 proc., 17,9 proc. badanych nie umie określić poziomu cięć wydatków, a 17,7 proc. zapowiada oszczędzanie na poziomie 15-20 proc. Na redukcję wydatków o 20-30 proc., wskazało 10,4 proc. osób planujących takie ograniczenia.

Słodycze w kąt

Z badania wynika ponadto, że Polacy najczęściej planują ograniczyć wydatki na słodycze i przekąski - 65,4 proc. wskazań (dla porównania rok temu było 43,1 proc.), napoje alkoholowe jako źródło oszczędności wytypowało 41,1 proc. pytanych (rok temu było to 37 proc.), a także kosmetyki - 40,3 proc. (rok temu - 23 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się odzież (39,7 proc.), artykuły spożywcze (30,7 proc.) czy sprzęt RTV-AGD (27,3 proc.).

Spośród konkretnych produktów najmniej wskazań mają inne używki - czyli kawa i herbata, na którą wskazało 9 proc. osób planujących cięcia. Dość rzadko konsumenci wskazywali na artykuły budowlane lub remontowe - 18,6 proc., a także chemię gospodarczą, którą wymieniło 19,2 proc. - podano.

Kawa i herbata na samym końcu

Według Kowalczyka, herbata i kawa są na samym końcu, bo wiele osób nie wyobraża sobie bez nich dnia, zwłaszcza jeśli ktoś ograniczył już spotkania w kawiarniach i np. zainwestował w dobry ekspres do kawy. - Co do kolejnej kategorii, to należało się spodziewać, że znaczna część Polaków przeprowadziła już remonty w swoich domach i teraz w ogóle nie kupuje tego typu artykułów, więc nie ogranicza wydatków w tym zakresie - ocenił analityk UCE Research.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Badanie zostało przeprowadzone w styczniu br., metoda? CAWI przez UCE Research i Grupę BLIX na próbie 1008 dorosłych Polaków, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za robienie codziennych zakupów.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »