Promocja na żywność w sklepach. Tu nie zapłacimy więcej mimo wyższego VAT

Lidl, Biedronka, Aldi i Kaufland - te sieci sklepów zdecydowały o pozostawieniu w kwietniu cen produktów mimo powrotu stawki VAT na żywność wynoszącej 5 proc. Oferty różnią się asortymentem objętym promocją, jak również listą produktów.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów od 1 kwietnia wraca 5-proc. stawka VAT na żywność. Obniżenie jej do zera zostało wprowadzone w lutym 2022 roku i miało na celu uchronić gospodarstwa domowe przez wpływem wysokiej inflacji na wzrost kosztów za zakupy. Obecnie poziom inflacji jest znacznie niższy, dlatego też resort zdecydował się powrócić do poprzednich przepisów. 

Mimo to część sieci sklepów postanowiła utrzymać w kwietniu ceny wielu produktów. Czy promocja zostanie przedłużona na kolejne miesiące, przekonamy się niebawem; jeśli jednak nie, oznaczałoby to wyższe ceny z początkiem maja, a więc długiego weekendu. Jak zatem sklepy będą starały się przyciągać klientów przynajmniej w najbliższych tygodniach?

Reklama

Lidl stawia na rodzaj produktów, Biedronka na ilość

Lidl był jedną z pierwszych firm, która postanowiła pozostawić ceny ponad 1,6 tys. produktów mimo decyzji rządu. Dotyczy to takiego asortymentu, jak pieczywo, produkty mleczarskie, owoce i warzywa, mięso oraz wędliny. Te same ceny mają obowiązywać w każdym sklepie Lidla w kraju. Akcja "VAT STOP" będzie trwała przez cały kwiecień.

Biedronka postanowiła nie składać broni w toczącej się od tygodni wojny cenowej i również zadeklarowała pozostawienie poprzednich cen w przypadku oferowanych produktów. Ich lista jest o wiele dłuższa niż w przypadku Lidla - liczy ponad 4 tys. pozycji - jednak nie zawiera pieczywa, warzyw i owoców, których ceny - jak tłumaczą przedstawiciele sieci - "zmieniają się na bieżąco ze względu na zależność od sezonu wegetacyjnego". Taniej niż przewiduje zmiana podatku zapłacimy tam więc np. za mleko, jaja, słodycze

"Bierzemy VAT na siebie"

Dłużni nie pozostali przedstawiciele Aldi, gdzie również klienci mogą liczyć na te same ceny w kwietniu. Sieć zapewniła, że mimo powrotu 5-proc. stawki VAT podstawowy koszyk produktów nie podrożeje.

"Bierzemy VAT na siebie, jest to realne trzymanie ręki na pulsie w kontekście oszczędności Polaków. (...) Wśród produktów bez podwyżki o VAT znajdziemy m.in.: pieczywo, świeże mięso, masła, mleka, jaja, sery żółte, mąki, kasze, ryże, oleje" - oświadczyła firma.

Również Kaufland dołączył do grupy sklepów, które ogłosiły kwietniową promocję. W tym przypadku kupujący mają do wyboru ponad 10 tys. produktów o niezmienionej cenie, jednak z akcji wyłączone są m.in świeże owoce i warzywa.

"Ceny ponad 10 000 artykułów nie zostaną podniesione o wartość stawki VAT, a co więcej - mogą zostać obniżone w ramach promocji wprowadzanych przez sieć Kaufland" - podano w komunikacie.

Jakie ceny znajdziemy w Auchan i Żabce?

Częściową promocję planuje wprowadzić sieć Żabka.

"W związku z decyzją rządu o powrocie do 5-procentowej stawki VAT na niektóre produkty spożywcze, ceny części produktów w sklepach sieci Żabka mogą ulec zmianie. Wybrane kluczowe produkty spożywcze zostaną utrzymane w niezmienionych cenach lub ich cena będzie podniesiona o mniejszą kwotę niż wynikałoby to z dodania 5 proc. VAT-u. Zgodnie z polskim systemem podatkowym, zmiana ta nie wpłynie bezpośrednio na koszty prowadzenia działalności przez franczyzobiorców Żabki, którzy jako samodzielni przedsiębiorcy mogą odliczać naliczony VAT od zakupionego towaru" - poinformowali naszą redakcję przedstawiciele firmy.

Nie wszystkie sieci sklepów zdecydowały się na podwyżki. Jedną z takich firm jest Auchan. W przesłanym Interii Biznes oświadczeniu wskazano, że celem firmy jest pierwsze miejsce na podium pod względem najniższych cen.

"Polityka niskich cen realizowana w trosce o siłę nabywczą polskiego konsumenta na stałe wpisana jest w strategię Auchan. Przekłada się to na realne i konsekwentnie realizowane działania o charakterze systemowym (nie tylko okazjonalne akcje), co znajduje odzwierciedlenie w od lat zajmowanej przez Auchan silnej pozycji lidera niskich cen w niezależnych badaniach rynkowych (ASM Sales Force). Poważnie traktujemy podjęte przez nas zobowiązanie bycia najtańszą siecią handlową w Polsce i w tym zakresie nic się nie zmienia. Zawsze staramy się znaleźć rozwiązania, które pozwalają nam nieprzerwanie zapewniać naszym klientom zarówno bogatą ofertę, jak i niskie ceny." - czytamy w komunikacie. 

Zwróciliśmy się także z prośbą o przedstawienie swoich planów przez przedstawiciel sieci Dino, Carrefour i Stokrotka - do momentu publikacji tego artykułu nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ceny żywności | zerowy VAT | Biedronka | Lidl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »