Przelew na błędny numer konta. Czy odzyskam pieniądze?

Chwila nieuwagi wystarczy, by dokonać przelewu na błędny numer rachunku bankowego. Choć może wydawać się to nieprawdopodobne, takie sytuacje zdarzają się dość często, dlatego wykonując przelew, zawsze warto wszystko sprawdzić nawet kilka razy. Jak odzyskać pieniądze przelane przez pomyłkę na inny numer konta?

Przelew na zły numer rachunku - co zrobić?

Bank nadawcy ani odbiorcy nie ponoszą odpowiedzialności za błędne wskazanie numeru rachunku przez nadawcę przelewu. W przypadku wykonania przelewu na niewłaściwy numer konta bankowego mamy jednak kilka możliwości rozwiązania problemu. Wszystko zależy od tego, czy przelew został wysłany na istniejące i aktualne konto.

Jednak z racji tego, że jako nadawcy przelewu nie wiemy, czy przelew został wykonany na istniejące i aktualne konto bankowe, zawsze po zorientowaniu się, że numer rachunku był błędny, należy zadzwonić na infolinię banku i poinformować o takim zdarzeniu pracownika instytucji bankowej.

Przelew na nieistniejący lub nieaktualny rachunek bankowy

Jeżeli pieniądze zostały przelane na nieaktualny numer rachunku bankowego, to sytuacja jest stosunkowo prosta. Nieaktualne numery rachunków nie przechodzą do puli ponownego wykorzystania, w związku z czym, taki rachunek jest po prostu uznawany za zamknięty. W takim przypadku bank albo od razu anuluje przelew, albo w ciągu kilku dni zwróci pieniądze nadawcy.

Reklama

Inna sytuacja ma miejsce w przypadku nieistniejącego rachunku bankowego. Wówczas po wpisaniu numeru, pojawi się informacja o podaniu błędnego numeru konta. Jednocześnie przelew nie przejdzie do realizacji.

Błędny przelew na istniejący numer konta

Jeżeli pieniądze zostały przelane na istniejący, ale niewłaściwy numer rachunku, tutaj również są dwie drogi postępowania. Kluczową rolę odgrywa czas realizacji przelewu. Jeśli przelew został wysłany zwykłym przelewem ELIXIR do innego banku, istnieje duża szansa, że pracownik banku po przyjęciu zgłoszenia, zdąży anulować transakcję, a tym samym, pieniądze nigdy nie wyjdą z konta nadawcy.

W przypadku, kiedy przelew na zły numer konta był natychmiastowy, np. odbiorca ma rachunek bankowy w tym samym banku co nadawca, wtedy sytuacja nieco się komplikuje. Zgodnie z ustawą “(...) jeśli zlecenie płatnicze zawiera unikatowy identyfikator, to jest ono uznane na wykonane poprawnie bez względu na pozostałe informacje zawarte w zleceniu", co oznacza, że nawet jeśli przelew był wykonany na błędny rachunek bankowy, przez bank będzie on uznany za prawidłowy.

Jak odzyskać pieniądze przelane na błędne konto?

W celu odzyskania błędnie przelanych środków należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem. Bank w takiej sytuacji ma 3 dni na poinformowanie odbiorcy o pomyłce oraz przekazanie wezwania do zapłaty. Odbiorca przelewu, który otrzymał pieniądze z błędnego przelewu, ma natomiast 30 dni na zwrot środków do nadawcy na podany przez bank numer konta.

Jeżeli odbiorca błędnego przelewu nie dokona zwrotu pieniędzy w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia, bank ma prawo podać nadawcy dane osobowe odbiorcy. Następnie nadawca musi wnieść sprawę do sądu o bezpodstawne wzbogacenie się, w której osobą oskarżoną będzie nie bank odbiorcy ani nadawcy, a sam odbiorca.

Wówczas dopiero na drodze sądowej, będziemy w stanie odzyskać zwrot błędnie przelanych pieniędzy.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: konto bankowe | przelew
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »