Przelew na błędny numer konta. Czy odzyskam pieniądze?
Chwila nieuwagi wystarczy, by dokonać przelewu na błędny numer rachunku bankowego. Choć może wydawać się to nieprawdopodobne, takie sytuacje zdarzają się dość często, dlatego wykonując przelew, zawsze warto wszystko sprawdzić nawet kilka razy. Jak odzyskać pieniądze przelane przez pomyłkę na inny numer konta?
Bank nadawcy ani odbiorcy nie ponoszą odpowiedzialności za błędne wskazanie numeru rachunku przez nadawcę przelewu. W przypadku wykonania przelewu na niewłaściwy numer konta bankowego mamy jednak kilka możliwości rozwiązania problemu. Wszystko zależy od tego, czy przelew został wysłany na istniejące i aktualne konto.
Jednak z racji tego, że jako nadawcy przelewu nie wiemy, czy przelew został wykonany na istniejące i aktualne konto bankowe, zawsze po zorientowaniu się, że numer rachunku był błędny, należy zadzwonić na infolinię banku i poinformować o takim zdarzeniu pracownika instytucji bankowej.
Jeżeli pieniądze zostały przelane na nieaktualny numer rachunku bankowego, to sytuacja jest stosunkowo prosta. Nieaktualne numery rachunków nie przechodzą do puli ponownego wykorzystania, w związku z czym, taki rachunek jest po prostu uznawany za zamknięty. W takim przypadku bank albo od razu anuluje przelew, albo w ciągu kilku dni zwróci pieniądze nadawcy.
Inna sytuacja ma miejsce w przypadku nieistniejącego rachunku bankowego. Wówczas po wpisaniu numeru, pojawi się informacja o podaniu błędnego numeru konta. Jednocześnie przelew nie przejdzie do realizacji.
Jeżeli pieniądze zostały przelane na istniejący, ale niewłaściwy numer rachunku, tutaj również są dwie drogi postępowania. Kluczową rolę odgrywa czas realizacji przelewu. Jeśli przelew został wysłany zwykłym przelewem ELIXIR do innego banku, istnieje duża szansa, że pracownik banku po przyjęciu zgłoszenia, zdąży anulować transakcję, a tym samym, pieniądze nigdy nie wyjdą z konta nadawcy.
W przypadku, kiedy przelew na zły numer konta był natychmiastowy, np. odbiorca ma rachunek bankowy w tym samym banku co nadawca, wtedy sytuacja nieco się komplikuje. Zgodnie z ustawą “(...) jeśli zlecenie płatnicze zawiera unikatowy identyfikator, to jest ono uznane na wykonane poprawnie bez względu na pozostałe informacje zawarte w zleceniu", co oznacza, że nawet jeśli przelew był wykonany na błędny rachunek bankowy, przez bank będzie on uznany za prawidłowy.
W celu odzyskania błędnie przelanych środków należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem. Bank w takiej sytuacji ma 3 dni na poinformowanie odbiorcy o pomyłce oraz przekazanie wezwania do zapłaty. Odbiorca przelewu, który otrzymał pieniądze z błędnego przelewu, ma natomiast 30 dni na zwrot środków do nadawcy na podany przez bank numer konta.
Jeżeli odbiorca błędnego przelewu nie dokona zwrotu pieniędzy w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia, bank ma prawo podać nadawcy dane osobowe odbiorcy. Następnie nadawca musi wnieść sprawę do sądu o bezpodstawne wzbogacenie się, w której osobą oskarżoną będzie nie bank odbiorcy ani nadawcy, a sam odbiorca.
Wówczas dopiero na drodze sądowej, będziemy w stanie odzyskać zwrot błędnie przelanych pieniędzy.
WG