Przelew na złe konto. Jak odzyskać pieniądze?
Przypadkowy przelew na nieprawidłowy numer konta może zdarzyć się każdemu. Na szczęście wysłanie przelewu na zły rachunek nie oznacza, że pieniądze raz na zawsze przepadły. Jak cofnąć przypadkowy przelew? I co jeśli odbiorca nie chce oddać pieniędzy, które do niego nie należą?
Pomyłka przy wykonywaniu przelewu może zdarzyć się każdemu. Wystarczy jedna błędna cyfra, aby środki trafiły do nieodpowiedniego odbiorcy. Choć taka sytuacja może budzić stres, warto wiedzieć, że polskie przepisy przewidują mechanizmy umożliwiające odzyskanie pieniędzy. Jak odzyskać pieniądze przelane na złe konto?
Jeśli od razu zauważymy, że przelaliśmy pieniądze na nieprawidłowy numer konta, kluczowe jest natychmiastowe działanie. W takiej sytuacji najlepiej jak najszybciej skontaktować się z infolinią banku lub udać się do placówki i poprosić o anulowanie przelewu.
Bank ma bowiem techniczną możliwość zatrzymania przelewu do momentu jego rozliczenia, czyli zanim trafi do systemu Elixir (przelewy międzybankowe w dni robocze) lub do realizacji wewnętrznej (w przypadku przelewu między rachunkami w tym samym banku).
Warto jednak pamiętać, że w przypadku przelewów natychmiastowych pieniądze są księgowane niemal od razu, więc możliwości anulowania takiego przelewu są mocno ograniczone.
Jeśli pieniądze zostały już zaksięgowane na koncie niewłaściwego odbiorcy, to wówczas również w pierwszej kolejności należy zgłosić pomyłkę w swoim banku. Zgodnie z art. 143 ustawy o usługach płatniczych, bank ma obowiązek w ciągu 3 dni roboczych od zgłoszenia poinformować odbiorcę błędnego przelewu o konieczności jego zwrotu i przekazuje mu specjalne konto techniczne do jego dokonania.
Odbiorca błędnego przelewu ma natomiast 30 dni na oddanie pieniędzy. Przekazuje je wtedy na specjalny rachunek techniczny wskazany przez bank, a następnie po ich otrzymaniu, bank przekaże je z powrotem na konto nadawcy.
Jeśli odbiorca błędnego przelewu nie zwróci pieniędzy w ciągu 30 dni od wezwania przekazanego przez bank, sprawa może zostać skierowana na drogę sądową. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, osoba, która omyłkowo otrzymała środki finansowe, nie ma do nich żadnego tytułu prawnego, a więc musi je zwrócić, nawet jeśli je już wydała.
Po upływie ustawowego terminu bank na żądanie klienta jest zobowiązany udostępnić dane odbiorcy przelewu. Na tej podstawie można złożyć pozew o bezpodstawne wzbogacenie się. Taki pozew składa się do sądu cywilnego, a w razie pozytywnego wyroku odbiorca będzie zobowiązany do zwrotu pieniędzy wraz z ewentualnymi odsetkami za opóźnienie.
W niektórych przypadkach, jeśli odbiorca świadomie zatrzymał pieniądze i odmawia ich zwrotu mimo wiedzy, że nie należą do niego, możliwe jest również zawiadomienie organów ścigania o możliwości popełnienia przestępstwa przywłaszczenia.
WB