Rekordowe ceny na rynku używanych aut!

Według miesięcznego raportu AAA AUTO w listopadzie w Polsce pojawiło się ponad 200 tys. ofert sprzedaży samochodów używanych, ceny aut używanych ciągle rośnie i jest wyższa niż rok temu o 3.500 zł. Tymczasem spada ilość kupowanych nowych samochodów. Według Instytutu Samar listopad był piątym z rzędu miesiącem spadku sprzedaży nowych aut.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Liczba ofert aut na rynku wtórnym spada

 - Wzrost mediany ceny w ciągu całego ostatniego roku o 3.500 złotych, to potwierdzenie utrzymującego się rosnącego trendu, który wynika z dużych braków ofert sprzedaży na rynku aut używanych. Import pojazdów nie jest w stanie zaspokoić oczekiwań kierowców, nie tylko ze względu na ilość oraz jakość sprowadzanych aut, ale także ze względu na potencjalne ryzyko wad prawnych i zafałszowanej historii pochodzenia. 

Reklama

Dlatego warto przede wszystkim sprawdzić ofertę aut pochodzących z rynku krajowego, zwłaszcza sprzedawanych przez wyspecjalizowanych dilerów samochodów używanych - powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w listopadzie 2021 roku był Opel Astra - 5.989 samochodów, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 - 5.048 samochodów, a na trzecim BMW 3 - 4.800 samochodów. Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla - 95.321 aut, a na drugim miejscu z silinikami benzynowymi - 88.432 aut.

Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla - 95.321, przed autami z silnikami benzynowymi - 88.432. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (14.361), hybrydowe (1.706), elektryczne (477) oraz CNG (58). 

Blisko 940 tys. używanych aut?

 W listopadzie br. zarejestrowano w Polsce 73 tys. 304 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 15,4 proc. rdr - wynika z danych PZPM i Samar. Średni wiek sprowadzonych pojazdów przekroczył 12 lat.

Według organizacji, od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 869 tys. 661 sztuk i jest to o 12,1 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Średni wiek sprowadzonych w tym roku samochodów osiągnął 12 lat i 5 miesiące, a w samym - o 3 miesiące mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi, średni wiek jest wyższy i wynosi 13 lat i 6 miesięcy.

Samar wskazał, że w danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem diesla w listopadowym imporcie aut osobowych stanowi 41,7 proc. Trend 12-miesięczny drugi miesiąc z rzędu utrzymuje się na poziomie 42 proc., najniższym od kwietnia 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 3 miesiące.

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60 proc., na "podium" są jeszcze Francja i Belgia. Na piątym miejscu są Stany Zjednoczone.

Według najnowszych prognoz Organizacji, na koniec roku import będzie oscylował w granicach 920 - 940 tys. sztuk.

Samar o nowych samochodach

W listopadzie br. zarejestrowano w Polsce blisko 38 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 20,28 proc. mniej rdr - podał w tym tygodniu Samar. Instytut prognozuje, że w całym 2021 r. sprzedaż nowych aut osobowych wyniesie 450 tys. sztuk - o 5 proc. więcej rdr.

Dane skumulowane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych za jedenaście miesięcy br. w liczbie 476 tys. 952 sztuk wykazują wzrost w 2021 roku o 11,29 proc. rdr - wynika z raportu.

Według Instytutu Samar listopad był piątym z rzędu miesiącem (a szósty w tym roku) spadku sprzedaży rok do roku.

"Tradycyjnie ostatni kwartał roku to okres wzrostu zakupów. W tym roku sprzedaż aut była niższa w listopadzie (podobnie jak w październiku) niż w czerwcu, lipcu czy sierpniu. Tak jak w poprzednich miesiącach, ta sytuacja to w głównej mierze efekt problemów rynku motoryzacyjnego związanych z ograniczeniem dostępności aut. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana do końca roku. Stan ten jest spowodowany brakiem półprzewodników niezbędnych do wyposażenia współczesnych samochodów" - wskazali eksperci.

Dodali, że wskaźnikiem pokazującym rosnące problemy z dostępnością aut jest zjawisko spadającego reeksportu samochodów osobowych. W tym roku jego udział nie przekroczył w żadnym miesiącu 10 proc. dla samochodów osobowych, a w listopadzie wyniósł około 5 procent.

W listopadzie 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,6 proc.

Według Samaru dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 58,93 proc., najgłębszy spadek zanotowało Renault - 19,45 proc.

Samar prognozuje, że w 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniesie 450 tys. sztuk (wzrost o 5 proc.), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8 proc.).

Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: samochody używane | ceny samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »