Sezon letni bezpieczny finansowo dla klientów biur podróży

Mamy pewność, że w tym roku w sezonie letnim sytuacja finansowa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo finansowe klientów biur podróży, będzie bardzo dobra - powiedział na konferencji prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.

Jak wskazał, przesłankami świadczącymi o bezpieczeństwie finansowym dla klientów będą m.in. system zabezpieczeń finansowych, dobre wyniki sprzedaży i stabilna sytuacja finansowa branży.

Zdaniem PIT, sezon letni 2017 zapowiada się wyjątkowo dobrze zarówno dla organizatorów turystyki, jak też dla klientów.

Jak wynika z danych zebranych przez Izbę, sprzedaż oferty letniej 2017 r. jest o 30,1 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok temu. Miniony tydzień przyniósł wzrost liczby klientów o 20,4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Reklama

Dobre wyniki sprzedaży tegorocznej oferty idą w parze ze stabilną kondycją finansową organizatorów turystyki. Jak wynika z danych zebranych przez firmę TravelData, w 2016 r. przychody z imprez turystycznych wzrosły o 5,4 proc. i wyniosły 5193,4 mln zł. Liczba klientów wzrosła do 1999 tys. (wzrost 1,5 proc.), zysk netto wyniósł 147,7 mln zł (o 28 proc. więcej), zaś fundusze własne - 530,6 mln (18,4 wzrost). Większość biur podlegających ocenie ratingowej TravelData odnotowało pozytywne wyniki w 2016 r. a znaczna część poprawiła swoją ocenę i prognozy na przyszłość.

Jak wynika z danych zebranych przez PIT w 2017 r. gwałtownie wzrosła sprzedaż wycieczek do Egiptu. W porównaniu z ubiegłym rokiem sprzedano 90 proc. więcej wycieczek do tego kraju. Kupiono także 46 proc. więcej wycieczek do Grecji. Kierunki: Hiszpania i Bułgaria odnotowały niewielki, bo 4 proc. wzrost. Średnio za tygodniowy pobyt w Egipcie trzeba zapłacić 2012 zł, w Bułgarii - 2088 zł, w Grecji - 2560 zł. Najdrożej wypada Hiszpania - 2755 zł. Najwięcej wyjazdów w terminie od czerwca 2017 do października 2017 r. turyści rezerwują do Grecji (40 proc. rynku) Hiszpanii i Bułgarii (po 16 proc.). Egipt stanowi tylko 5 proc. rynku.

Ponadto, nadchodzące lato jest pierwszym sezonem turystycznym, podczas którego klienci polskich organizatorów turystyki zostaną objęci dodatkową ochroną na wypadek niewypłacalności. Dotychczasowe zabezpieczenia w postaci gwarancji ubezpieczeniowych bądź bankowych, opiewające na konkretną sumę wyliczaną na podstawie obrotów, zostały uzupełnione przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG). W razie niewypłacalności organizatora turystyki, wypłaty z funduszu pokryją więc wszystkie zobowiązania wobec klientów.

- Choć Polska Izba Turystyki inaczej wyobrażała sobie kształt TFG, który niesie za sobą sporo uciążliwych obowiązków dla przedsiębiorców (...) to z punktu widzenia klienta wprowadzenie takiego zabezpieczenia jest krokiem w dobrą stronę - ocenił prezes PIT. Dodał, że TFG powinien wyeliminować wszelkie ryzyko finansowe oraz sprawić, że w razie ewentualnej niewypłacalności organizatora, klient otrzyma stuprocentowy zwrot poniesionych kosztów.

Organizatorzy turystyczni mają ustawowy obowiązek odprowadzania składek do TFG od każdej umowy o imprezę turystyczną podpisywaną z klientem. W zależności od rodzaju imprezy, składki te wynoszą 15 zł, 13 zł, 10 zł, bądź zero złotych.

Składka 15 zł obowiązuje dla każdego klienta w ramach wyjazdów europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego. Składkę w wysokości 13 zł zapłacą ci, którzy korzystają z innego środka transportu niż lotniczy i wybierają się na wyjazd pozaeuropejski. Z kolei osoby wybierające się do państw europejskich, jednak nie podróżujące samolotem, zapłacą 10 zł. Składka zerowa obowiązuje przy wyjazdach na terenie Polski oraz do krajów mających lądową granicę z Polską (w przypadku Rosji dotyczy to jedynie obwodu kaliningradzkiego).

TFG dysponuje dziś ok. 11 mln zł, które mogą być przeznaczone na wypłaty odszkodowań dla klientów w ramach drugiego filaru zabezpieczeń na wypadek nie wypłacalności biura podróży. Organizatorzy turystyki wypłacają co miesiąc około 2-3 mln zł do funduszu. Obecnie ok. 3350 przedsiębiorców miesięcznie składa deklarację do funduszu, zaś ok. 30 proc. organizatorów turystyki płaci niezerową składkę do TFG. Fundusz przewiduje, że w lecie ten odsetek wzrośnie do ponad 50 proc. (więcej będzie wyjazdów zagranicznych). Liczba organizatorów dokonujących wpłat więc będzie wynosiła ok. 1850.

Niewiadomski przypomniał, że osoby wyjeżdżające na wakacje zyskają szereg innych praw jeszcze lepiej zabezpieczających ich interesy. Obecnie w konsultacjach publicznych jest ustawa, która ma m.in. dostosować poziom ochrony konsumenta do zmieniających się realiów rynkowych oraz uporządkować niektóre budzące wątpliwości kwestie związane z odpowiedzialnością wobec klienta.

Ustawa powinna wejść w życie nie później niż 1 lutego 2017 r.

Polska Izba Turystyki jest największą ogólnopolską organizacją samorządu gospodarczego przemysłu turystycznego. Członkami PIT są m.in. największe biura podróży, agencje turystyczne, znani przewoźnicy, korporacje targowe, a także inni przedstawiciele branży turystycznej.

Izba jest pełnoprawnym członkiem europejskiej organizacji związku biur podróży Unii Europejskiej (ECTAA).

Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA) to stowarzyszenie dla samorządów gospodarczych krajów członkowskich Unii Europejskiej, w których są zrzeszeni agenci turystyczni i organizatorzy turystyki. PIT jest jedynym przedstawicielstwem Polski w ECTAA.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróży | turystyka | biuro podróże | sezon wakacyjny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »
Przejdź na