Sklepy kuszą piwami bezalkoholowymi i smakowymi. Wzrosty są na poziomie nawet 200 proc.
W porównaniu do I kwartału ub. roku wzrosła promocja piw w sieciach handlowych o 19 proc. W tej kategorii zdecydowanie najbardziej poszły w górę bezalkoholowe trunki - aż o 90 proc. Największy przyrost odnotowały w hipermarketach - 193 proc.
Na drugim miejscu znalazły się smakowe piwa. Ich udział w gazetkach zwiększył się o 57 proc. Najmocniej widoczny wzrost był w sklepach typu convenience - 191 proc. Trzecią pozycję w zestawieniu zajęły ciemne piwa ze zwyżką 47 proc. Aktywność promocyjna tych produktów szczególnie podniosła się w sieciach convenience, tj. o 155 proc. Na samym końcu tabeli jest jasne piwo z wynikiem zaledwie 8 proc. Promocja tego typu alkoholu w największym stopniu wzrosła w hipermarketach - o 55 proc.
- Z analizy firmy Hiper-Com Poland wynika, że w I kwartale tego roku, w stosunku do pierwszych trzech miesięcy ub. roku, sieci handlowe ogólnie zwiększyły promocję piwa o 19 proc. Zaobserwowany wzrost jest połączony z mocnym rozwojem branży piwowarskiej. Portfolio poszczególnych marek rozrasta się, a wprowadzanie na rynek nowych produktów siłą rzeczy wymaga większej aktywności promocyjnej. W sklepach pojawia się coraz więcej nowości i to już nie tylko od znanych producentów - mówi Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Najbardziej zwiększyła się promocja piw bezalkoholowych, bo aż o 90 proc. Jak wyjaśnia Julita Pryzmont, Business Development and Communication Director w Hiper-Com Poland, ma to związek z dynamicznym rozwojem tego segmentu. Wybór i jakość w jego obrębie stale wzrasta, co powoduje, że każdy smakosz jest w stanie znaleźć napój odpowiadający jego upodobaniom. Producenci, konkurując ze sobą, nieustannie wprowadzają nowe smaki. A nowości trzeba przecież komunikować konsumentom. Promocje stanowią do tego doskonałą okazję.
- Polska jest europejskim liderem pod względem tempa wzrostu konsumpcji piw bezalkoholowych. Staramy się doganiać Europę Zachodnią. Dla przykładu, w Hiszpanii tego typu napoje mają kilkunastoprocentowy udział w rynku. Spodziewam się, że u nas podobny poziom osiągniemy w ciągu kilku najbliższych lat. Będzie temu sprzyjać głównie moda na zdrowy styl życia - przewiduje Dyrektor Morzycki.
Patrząc na konkretne formaty handlowe, najwięcej promocji piw bezalkoholowych przybyło w hipermarketach, tj. o 193 proc. więcej. Widoczny wzrost zaobserwowano w hurtowniach - 131 proc., a także w sieciach typu cash & carry - 93 proc. Według eksperta z Hiper-Com Poland, większe placówki mogą zaprezentować zdecydowanie szerszy asortyment niż np. sklepy typu convenience, które odnotowały przyrost na poziomie 50 proc.
- Z kolei piwa smakowe odnotowały ogólny przyrost na poziome 57 proc. W ostatnich latach widocznie wzrosło zainteresowanie Polaków tymi artykułami, zwłaszcza wśród kobiet. Sieci handlowe doskonale znają zmieniające się oczekiwania swoich klientów. Dlatego tak mocno zwiększyły aktywność promocyjną w tym segmencie. Wskazane artykuły wpływają na wybór miejsca zakupu, a to się liczy dla sklepów - tłumaczy dr Paweł Jurowczyk, Market Research Consultant w Instytucie Badawczym ABR SESTA.
Dyrektor Morzycki dodaje, że zmieniają się oczekiwania konsumentów względem smaków piw. Polacy zdecydowanie oczekują nowych doznań smakowych, w tym zaskakujących mieszanek soków owocowych, różnych odmian chmielu czy też przypraw. Chcą przy tym konsumować trunki o niskiej zawartości kalorii. Coraz częściej sięgają po produkty z wyższej półki. I w odpowiedzi na te wymagania przybywa coraz więcej marek i rodzajów piw smakowych, które są szeroko promowane.
- Największy przyrost promocji piwa smakowego zanotowano w sieciach convenience - aż o 191 proc. W tym kanale ww. art. stanowią jedną z ważniejszych kategorii. Wpływa na to fakt, że Polacy coraz częściej sięgają po droższe i lepszej jakości trunki o unikalnych smakach. Odpowiednia komunikacja promocji piw smakowych przekłada się na częstsze wizyty i zakupy w sklepach. Dla porównania można wskazać, że w hipermarketach aktywność promocyjna wzrosła o 76 proc. - zaznacza dr Jurowczyk.
Promocja piw ciemnych zwiększyła się o 47 proc. Jak przypomina Julita Pryzmont, są one mniej popularne niż lżejsze trunki, zwłaszcza wiosną czy latem. Jednak w chłodniejsze wieczory mogą zdecydowanie bardziej odpowiadać konsumentom niż inne napoje. Dlatego pierwszy kwartał roku był idealnym momentem na promowanie tego typu produktów. Ekspert z Hiper-Com Poland ocenia odnotowany wzrost jako znaczący.
- Najwięcej promocji piw ciemnych przybyło w sieciach convenience - o 155 proc. W hipermarketach wzrost wyniósł 76 proc. To podobna sytuacja, jak w przypadku piw smakowych. Może to wynikać z tego, że piwa ciemne często są postrzegane przez konsumentów jako trunki o unikalnym smaku. Dlatego strategie przyjęte przez ww. segmenty są dość zbliżone - zauważa ekspert z Instytutu Badawczego ABR SESTA.
Na samym końcu tabeli jest piwo jasne z przyrostem zaledwie na poziomie 8 proc. Zdaniem Julity Pryzmont, ten trunek jest najchętniej spożywany w okresie letnim lub w czasie wydarzeń sportowych. Właśnie wtedy jego sprzedaż znacznie wzrasta. Pierwszy kwartał roku zazwyczaj nie jest najlepszy dla tej kategorii. Bliżej lata sieci handlowe bardziej intensyfikują działania promocyjne w jej obrębie.
- Przyrost promocji piwa jasnego widać w hipermarketach - o 55 proc., następnie w sieciach convenience - o 21 proc., a dalej w sklepach cash & carry - o 3 proc. Aktywność promocyjna zmniejszyła się w dyskontach - o 18 proc., w supermarketach - o 11 proc., jak również w hurtowniach - o 10 proc. Moim zdaniem, wzrosty są odzwierciedleniem tego, że piwo jasne ciągle jest najpopularniejsze wśród Polaków. Natomiast spadki pokazują, że spora część konsumentów odwraca się od tego trunku na rzecz innych segmentów - podsumowuje dr Paweł Jurowczyk.