Spoofing: 43-latka straciła 25 tysięcy złotych. Policja ostrzega!

43-letnia mieszkanka okolic Bielska Podlaskiego straciła 25 tysięcy złotych. Kobieta została oszukana z wykorzystaniem tzw. spoofingu, czyli poprzez podszywanie się przez przestępców pod numer telefoniczny banku. Za namową rzekomej konsultantki zainstalowała w telefonie oprogramowanie do zdalnej obsługi urządzenia i dała dostęp do konta.

Do 43-latki zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku; kontakt wydawał się wiarygodny bo na ekranie telefonu wyświetlił się numer infolinii. Rzekoma konsultantka przekonała rozmówczynię, że ktoś próbował bezprawnie wypłacić pieniądze z jej konta oraz że rozwiązaniem będzie instalacja aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. - Aplikacja ta miała dać pracownikowi banku dostęp do jej konta i zapobiec kolejnym bezprawnym logowaniom - tłumaczyła.

Kobieta uwierzyła, że jej oszczędności są zagrożone. Nie tylko zainstalowała aplikację do zdalnej obsługi, ale też kilka razy przekazywała kody BLIK i zatwierdzała transakcje. O tym, że straciła 25 tys. zł, które oszuści wypłacili z jej konta, dowiedziała się, gdy sama zadzwoniła na prawdziwą infolinię banku.

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Policja ostrzega przed spoofingiem. "Rozłącz się, nie daj się oszukać"

Policja przypomina, że tzw. spoofing, to podszywanie się pod dowolny numer instytucji lub znajomego z listy kontaktów. Oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy np. "mama" czy numeru infolinii banku czy innej instytucji, tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba. W ten sposób oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Funkcjonariusze podkreślają też, że jeśli dzwoni "konsultant" i proponuje instalację oprogramowania typu Any Desk (czyli do zdalnej obsługi urządzenia, telefonu lub komputera), to też jest to element oszustwa. "Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania" - przypominają.

We wtorek na swojej stronie internetowej podlaska policja opublikowała też nagranie pt. "Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności", w którym przypomina o różnych metodach działania oszustów, również o tzw. fałszywych konsultantach bankowych. "Rozłącz się, nie daj się oszukać" - apeluje.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: oszustwo | spoofing | policja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »