Spoofing: 43-latka straciła 25 tysięcy złotych. Policja ostrzega!
43-letnia mieszkanka okolic Bielska Podlaskiego straciła 25 tysięcy złotych. Kobieta została oszukana z wykorzystaniem tzw. spoofingu, czyli poprzez podszywanie się przez przestępców pod numer telefoniczny banku. Za namową rzekomej konsultantki zainstalowała w telefonie oprogramowanie do zdalnej obsługi urządzenia i dała dostęp do konta.
Do 43-latki zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku; kontakt wydawał się wiarygodny bo na ekranie telefonu wyświetlił się numer infolinii. Rzekoma konsultantka przekonała rozmówczynię, że ktoś próbował bezprawnie wypłacić pieniądze z jej konta oraz że rozwiązaniem będzie instalacja aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. - Aplikacja ta miała dać pracownikowi banku dostęp do jej konta i zapobiec kolejnym bezprawnym logowaniom - tłumaczyła.
Kobieta uwierzyła, że jej oszczędności są zagrożone. Nie tylko zainstalowała aplikację do zdalnej obsługi, ale też kilka razy przekazywała kody BLIK i zatwierdzała transakcje. O tym, że straciła 25 tys. zł, które oszuści wypłacili z jej konta, dowiedziała się, gdy sama zadzwoniła na prawdziwą infolinię banku.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Policja przypomina, że tzw. spoofing, to podszywanie się pod dowolny numer instytucji lub znajomego z listy kontaktów. Oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy np. "mama" czy numeru infolinii banku czy innej instytucji, tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba. W ten sposób oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.
Funkcjonariusze podkreślają też, że jeśli dzwoni "konsultant" i proponuje instalację oprogramowania typu Any Desk (czyli do zdalnej obsługi urządzenia, telefonu lub komputera), to też jest to element oszustwa. "Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania" - przypominają.
We wtorek na swojej stronie internetowej podlaska policja opublikowała też nagranie pt. "Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności", w którym przypomina o różnych metodach działania oszustów, również o tzw. fałszywych konsultantach bankowych. "Rozłącz się, nie daj się oszukać" - apeluje.