Teleporady przyciągają cyberprzestępców

Pandemia przyspieszyła procesy cyfryzacji w służbie zdrowia. Niestety, tym samym sektor bardzo szybko znalazł się na celowniku hakerów.

Raport SecurityScorecard oraz Dark Owl wskazuje na kilka istotnych zagrożeń wynikających z przyspieszonej cyfryzacji służby zdrowia. Z danych amerykańskiego Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej wynika, że liczba udzielanych teleporad w szczytowym okresie pandemii wzrosła 350-krotnie w porównaniu z poziomem sprzed koronawirusa. Analitycy z SecurityScorecard i Dark Owl przyjrzeli się 148 największym dostawcom usług telezdrowia i wytypowali kilka niepokojących trendów.

Najważniejsze z nich to:

- 117 proc. wzrost alertów bezpieczeństwa

- 65 proc. wzrost częstotliwości instalowania poprawek

Reklama

- 16 proc. wzrost incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa aplikacji

-  42 proc. wzrost interwencji związanych z FTP (protokołem transmisji danych)

- 27 proc. wzrost interwencji związanych problemów związanych z RTP (protokół zdalnego pulpitu).

 

Autorzy raportu zwracają również uwagę, że począwszy od lutego 2020 roku nastąpił znaczny wzrost wycieków danych z placówek świadczących teleporady. W Darknecie coraz częściej zaczęły pojawiać się oferty sprzedaży bazy danych pacjentów, a także zestawy oprogramowania ransomware, zaprojektowanego specjalnie z myślą o destrukcji infrastruktury medycznej służby zdrowia.

Natomiast pewnego rodzaju pocieszeniem może być fakt, iż pomimo narastających zagrożeń, sektor medyczny nie zamierza się poddawać. Badacze podkreślają, że opieka zdrowotna poprawiła swój stan bezpieczeństwa, przesuwając się w tym roku z 10 na 9 miejsce wśród 18 ocenianych branż.

 - Należy doceniać działania służby zdrowa, która pomimo tego, że jest przytłoczona napływem pacjentów i musi radzić sobie z wyzwaniami związanymi z COVID-19, nie zapomina o kwestiach związanych z ochroną danych oraz infrastruktury IT. To bardzo pozytywny trend, który dostrzegamy również na naszym rodzimym rynku.

Choć należy przyznać, że są też placówki zdrowia traktujące cyberochronę po macoszemu - przyznaje  Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

Nowe prawo dla teleporad

Prawo.pl: teleporady medyczne uregulowane

Standardy teleporad medycznych zostały wreszcie doprecyzowane. Przychodnie mają czas do października na dostosowanie się do przewidzianych w rozporządzeniu przepisów. Są zobowiązane do poinformowania pacjenta, że możliwa jest wizyta osobista, jeśli teleporada okaże się niewystarczająca - donosi portal Prawo.pl.

Lekarze rodzinni chwalą system teleporad, stosowany na szeroką skalę od momentu ogłoszenia pandemii Covid-19 w marcu 2020 roku. Prawo.pl zauważa jednak, że zdalne leczenie wiąże się z problemami dla pacjentów, którzy nie mogą dostać się na wizytę osobistą, ponieważ przychodnie preferują teleporady.

14 sierpnia wiceminister zdrowia Waldemar Kraska podpisał rozporządzenie w sprawie standardu udzielania teleporady - informuje Prawo.pl. W paragrafie 3 pkt. 5 znalazł się przepis zobowiązujący przychodnie do poinformowania na stronie internetowej lub w trakcie rozmowy z pacjentem, że możliwe jest skorzystanie z wizyty osobistej, gdy teleporada nie wystarczy.

Prawnicy dostrzega, że przepisy nie są jednoznaczne, jeśli chodzi o kwestie dostępności wizyty osobistej.

- Z jednej strony mowa o konieczności uwzględnienia prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym, a z drugiej strony jednoznaczne sformułowanie, że to przychodnia ustala czy teleporada jest wystarczająca. To niekorzystne dla pacjenta, bo pozostawia zbyt duże pole manewru lekarza czy pielęgniarki- uważa cytowana przez portal Jolanta Budzowska, radca prawny. Wypowiadający się dla Prawo.pl eksperci zauważają również, że przepisy rozporządzenia określają, iż powinien zostać wskazany termin teleporady, natomiast brak jest zapisu, że lekarz powinien skontaktować się z pacjentem w określonej godzinie.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze


 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: teleporady | służba zdrowia | opieka zdrowotna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »