Tysiące oszukanych przy Czystym Powietrzu. Teraz muszą płacić. "Nie mamy z czego"
Firma pobrała zaliczkę i środki z funduszu, po czym zniknęła nie wykonując prac – taka sytuacja spotkała kilka tysięcy beneficjentów programu "Czyste Powietrze”. Większość z nich nie ma wystarczających środków, aby spłacić należności. "Jesteśmy osobami o najniższych dochodach” - mówi jedna z poszkodowanych w rozmowie z Gazetą Wyborczą.
Jeżeli firma pobrała pieniądze na termomodernizację w ramach programu Czyste Powietrze, ale nie wywiązała się z umowy, to właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zwrotu środków. Po ujawnieniu nadużyć, których firmy dopuszczały się w ramach programu, wielu beneficjentów zmaga się z problemami finansowymi. Bez względu na to, czy wykonawca ukończył umówione prace, są zmuszeni do oddania środków z budżetu.
"Jesteśmy osobami o najniższych dochodach, z czego mamy oddać do funduszu kilkadziesiąt tysięcy złotych? Nie mamy takich pieniędzy. Jesteśmy załamani" - powiedziała w rozmowie z Gazetą Wyborczą jedna z poszkodowanych beneficjentek. Przedsiębiorstwo Nord Energy z Gdańska, z którym klientka podpisała umowę, miało przeprowadzić termomodernizację domu. Na ten cel firma otrzymała w grudniu 2024 r. ponad 68 tys. zł dotacji, a 40,5 tys. zł wkładu własnego pobrała od beneficjentki. Prace nawet się nie rozpoczęły, co firma tłumaczyła problemami z uzyskaniem pieniędzy z WFOŚiGW.
"Otrzymujemy skargi. Beneficjenci informują nas, że firma otrzymała od nich pieniądze w ramach programu "Czyste Powietrze" i zobowiązała się do wykonania konkretnych robót, jednak nie zrealizowała tych zobowiązań. Współpracujemy z organami ścigania w tej sprawie" - powiedziała Gazecie Wyborczej Urszula Pakulska, rzeczniczka prasowa gdańskiego funduszu. Pakulska zapewniła, że sprawy te będą traktowane indywidualnie. Zachęciła również beneficjantów do zgłaszania spraw na policję lub do prokuratory.
Na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikowano poradnik dla osób poszkodowanych przez nierzetelnych wykonawców w programie "Czyste Powietrze". NFOŚiGW zaleca, aby w takich przypadkach zebrać dokumentację potwierdzającą zawarcie umowy i złożyć reklamację.
Jeśli doszło do fałszerstwa dokumentów lub wyłudzenia pieniędzy, sprawę należy zgłosić policji lub prokuraturze. W przypadku nieuczciwych praktyk rynkowych - takich jak wprowadzanie w błąd co do zakresu prac czy kosztów - należy powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).