Tysiące oszukanych przy Czystym Powietrzu. Teraz muszą płacić. "Nie mamy z czego"

Firma pobrała zaliczkę i środki z funduszu, po czym zniknęła nie wykonując prac – taka sytuacja spotkała kilka tysięcy beneficjentów programu "Czyste Powietrze”. Większość z nich nie ma wystarczających środków, aby spłacić należności. "Jesteśmy osobami o najniższych dochodach” - mówi jedna z poszkodowanych w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Czyste Powietrze. Firma pobrała środki, ale nie dokończyła inwestycji

Jeżeli firma pobrała pieniądze na termomodernizację w ramach programu Czyste Powietrze, ale nie wywiązała się z umowy, to właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zwrotu środków. Po ujawnieniu nadużyć, których firmy dopuszczały się w ramach programu, wielu beneficjentów zmaga się z problemami finansowymi. Bez względu na to, czy wykonawca ukończył umówione prace, są zmuszeni do oddania środków z budżetu.  

Reklama

"Jesteśmy osobami o najniższych dochodach, z czego mamy oddać do funduszu kilkadziesiąt tysięcy złotych? Nie mamy takich pieniędzy. Jesteśmy załamani" - powiedziała w rozmowie z Gazetą Wyborczą jedna z poszkodowanych beneficjentek. Przedsiębiorstwo Nord Energy z Gdańska, z którym klientka podpisała umowę, miało przeprowadzić termomodernizację domu. Na ten cel firma otrzymała w grudniu 2024 r. ponad 68 tys. zł dotacji, a 40,5 tys. zł wkładu własnego pobrała od beneficjentki. Prace nawet się nie rozpoczęły, co firma tłumaczyła problemami z uzyskaniem pieniędzy z WFOŚiGW.  

"Otrzymujemy skargi. Beneficjenci informują nas, że firma otrzymała od nich pieniądze w ramach programu "Czyste Powietrze" i zobowiązała się do wykonania konkretnych robót, jednak nie zrealizowała tych zobowiązań. Współpracujemy z organami ścigania w tej sprawie" - powiedziała Gazecie Wyborczej Urszula Pakulska, rzeczniczka prasowa gdańskiego funduszu. Pakulska zapewniła, że sprawy te będą traktowane indywidualnie. Zachęciła również beneficjantów do zgłaszania spraw na policję lub do prokuratory.  

"Oszukali Cię w programie Czyste Powietrze?" - NFOŚiGW publikuje poradnik

Na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikowano poradnik dla osób poszkodowanych przez nierzetelnych wykonawców w programie "Czyste Powietrze". NFOŚiGW zaleca, aby w takich przypadkach zebrać dokumentację potwierdzającą zawarcie umowy i złożyć reklamację. 

Jeśli doszło do fałszerstwa dokumentów lub wyłudzenia pieniędzy, sprawę należy zgłosić policji lub prokuraturze. W przypadku nieuczciwych praktyk rynkowych - takich jak wprowadzanie w błąd co do zakresu prac czy kosztów - należy powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »