Uczciwe promocje? Od 1 stycznia 2023 r. nowe przepisy
Od 1 stycznia 2023 r. konsumenci mają być lepiej chronieni przed sztucznym podwyższaniem cen tuż przed planowaną promocją. Sprzedawcy będą musieli podać, obok ceny i ceny jednostkowej, również informację o obniżonej cenie towaru lub usługi - ma to ułatwić klientom porównanie cen produktów przed i w czasie promocji.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług, zakłada lepszą informację dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach.
- Świadomy konsument chce podejmować decyzje w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Rozporządzenie wydane przez MRiT określa obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Takie rozwiązanie ułatwi nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samy dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich - wskazał minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia sprzedawca będzie zobowiązany m.in. do "uwidacznia obniżonej ceny na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów".
"Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze" - wskazano.
Resort przekazał, że rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Ministerstwo podkreśliło, że są to rozwiązania, które wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161.
"Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki"- podkreślono.
Podpisana w grudniu przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela wprowadza zmiany także w ustawie z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Doprecyzowano sposób uwidaczniania cen w przypadku zastosowania ich obniżek oraz uzupełniono przesłanki, które należy uwzględnić przy nakładaniu kary na przedsiębiorcę naruszającego przepisy dotyczące uwidaczniania cen.
Zobacz również: