Reklama

UOKiK - klienci odzyskają nienależne opłaty za e-ogłoszenia

Nienależnie pobrane opłaty za umieszczenie ogłoszenia ws. nieruchomości mogą odzyskać klienci serwisów ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.com - poinformował w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że konsumenci nie zostali rzetelnie poinformowani przez Invest-Net Braniewski Tomasz, właściciela serwisów ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.com m.in. o cenie za przyjmowane ogłoszenia ws. nieruchomości.

Aby zamówić ogłoszenie, konsument musiał wejść na jedną ze stron, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin i wybrać przycisk "Zgłoś ofertę". Przycisk ten jednak nie został oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z opłatą.

Reklama

"Konsumenci nie byli jednak informowani, że po trzech bezpłatnych miesiącach usługa staje się płatna" - podkreślił Urząd w komunikacie. Dodano, że było to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta.

Urząd ustalił, że opłata za każdy kolejny miesiąc wynosiła nawet do ok. 500 zł. Jak czytamy, klienci dowiadywali się o tym dopiero z otrzymywanych wezwań do zapłaty. Co więcej, nie mieli możliwości natychmiastowej rezygnacji z usług, ponieważ ustalony przez Tomasza Braniewskiego okres wypowiedzenia wynosił od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Oznacza to, że maksymalny koszt usługi mógł wynieść nawet 1 tys. 500 zł.

Ponadto, Invest-Net Braniewski Tomasz nie wypełniał obowiązków informacyjnych, m.in. w zakresie informowania o nazwie swojej firmy, cenie usług i czasie trwania umowy, co utrudniało konsumentom dochodzenie swoich praw.

Urząd podał, że jeszcze w trakcie postępowania UOKiK przedsiębiorca zaniechał stosowania sprzecznych z prawem praktyk. Zobowiązał się też do zwrotu pieniędzy za opłacone usługi w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot, oraz poinformowania mailowo klientów o tym, że umowy nie zostały skutecznie zawarte, a klienci nie mają w stosunku do przedsiębiorcy żadnych finansowych zobowiązań. Mogą oni złożyć wniosek o zwrot nienależnie pobranych opłat.

Urząd zapowiedział monitorowanie wykonania zobowiązania.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »