UOKiK ostrzega przed okazyjnymi zakupami

Zakupy na pokazach, czy od akwizytora rządzą się specjalnymi zasadami. Kupujący mogą zrezygnować z produktu w ciągu 10 dni, a sprzedawca powinien wcześniej poinformować o tym prawie konsumenta. O tzw. zakupach poza lokalem przypomina najnowsza decyzja Prezes UOKiK.

W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia - wynika z danych GUS. Najczęściej do tej grupy konsumentów skierowane są oferty zachęcające do tzw. zakupów poza lokalem przedsiębiorcy - od akwizytora, czy na specjalnych pokazach. Z doświadczeń UOKiK wynika, że seniorzy korzystający z tego rodzaju zakupów bywają wprowadzani w błąd - akwizytorzy zachwalają towary, reklamując ich zdrowotne właściwości, gdy w rzeczywistości są to produkty relaksacyjne, nie informują o prawie odstąpienia od umowy czy nakładają uciążliwe formalności przyjmując zwroty wyłącznie w swoich biurach.

Reklama

Poza lokalem

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Europejskim Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej szczególnie przygląda się praktykom przedsiębiorców sprzedających produkty poza swoim lokalem. O prawach konsumentów korzystających z tego typu ofert informuje kolejna decyzja Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Polanna w Sierosławiu (woj. wielkopolskie), nakładając na przedsiębiorcę karę ponad 107 tys. zł. Przedsiębiorca sprzedaje na specjalnych pokazach pościel wełnianą. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w październiku 2011 roku po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Sosnowcu.

Prezentacje

Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść zaproszeń na prezentacje produktów oraz niepełne informacje w umowach. Zapraszając na pokazy, Polanna informowała konsumentów o premierze wiosennej kolekcji włoskich wyrobów. Jak ustalił Urząd, produkty te były wytwarzane w Polsce. Ponadto, przedsiębiorca w zawieranych kontraktach wskazywał tylko podstawę prawną, pomijał natomiast informację o terminie, w którym z kontraktu można zrezygnować. Nie doręczał też wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sugerował ponadto, że towar powinien zostać zwrócony wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy.

Każdy przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o cechach sprzedawanych produktów. Zabronione jest wprowadzanie w błąd, ponieważ na podstawie fałszywych informacji konsumenci mogą podjąć błędną decyzję. Wielu z nich mogło zdecydować się na zakup produktów Polanny, myśląc, że nabywają towary lepszej, włoskiej jakości, czego nie zrobiliby, gdyby mieli prawdziwe informacje o sprzedawanych produktach.

Ważne

Zgodnie z prawem, czas na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (czyli na pokazach, prezentacjach, od akwizytora) wynosi 10 dni od zakupu. O tym prawie przedsiębiorca powinien pisemnie poinformować konsumenta, dodatkowo dołączając odpowiedni formularz. Odstąpienie od umowy nie może nastąpić w dowolny sposób. Należy złożyć w dziesięciodniowym terminie oświadczenie na piśmie.

Zwrot zakupionej rzeczy powinien nastąpić w ciągu 14 dni - towar może zostać wysłany po nadaniu oświadczenia. Konsument pozbawiony obowiązkowych informacji o przysługujących mu prawach mógłby zrezygnować z dochodzenia swoich roszczeń.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | ostrzega | e-biznes | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »