Wielkanoc 2022 najdroższa od lat. Wiadomo za co zapłacimy najwięcej

Czekają nas drogie święta Wielkanocy - wynika z Raportu Koszyk Zakupowy. Wykazał on, że w marcu ceny produktów wzrosły o 4,4 proc. w porównaniu do tego okresu 2021 r. O ponad połowę drożej trzeba płacić za tłuszcze, o 15 proc. podrożały napoje i alkohol, a o 10 proc. nabiał.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły z podstawowych kategorii: nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa i kosmetyki. ASM Sales Force Agency zbadało ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

W marcu średnia cena koszyka o 2 proc. wyższa

Wzrost średnich cen między marcem a lutym 2022 r. odnotowano w 10 na 13 analizowanych sieci sprzedaży.

Badanie wykazało, że w marcu średnia cena koszyka zakupowego wynosiła 239,93 zł. To o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. więcej niż w lutym. Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), a z najdroższych - 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między nimi wyniosła w marcu 149,29 zł - o 26,86 zł więcej niż w lutym. 

W marcu podrożało sześć kategorii produktów

W porównaniu do cen sprzed roku, w marcu 2022 r. podrożało 6 kategorii produktów. O ponad połowę droższe (54 proc.) są produkty tłuszczowe, napoje i alkohol podrożały o ponad 15 proc., o prawie 10 proc. - nabiał; a mięso, wędliny i ryby o prawie 4 proc. - Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat - powiedział Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Inflacja mierzona przez GUS przebiła poziom ponad 10 procent, ale wiele produktów podrożało znacznie więcej - zwrócił uwagę dyrektor zarządzający ASM. 

Reklama

Górczyński ostrzegł, że na producentów nadal będą wpływać rosnące ceny paliw, gazu i energii. - Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo, że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty, to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę - dodaje. 

Potaniały produkty sypkie, a cen nie zmieniły kosmetyki

Nie wszystkie ceny pną się w górę. Największy ich spadek - o 16,8 proc. - objął w marcu produkty sypkie. Niemal nie zmieniły się ceny produktów chemii domowej i kosmetyków - w marcu były one sprzedawane o 0,65 proc. taniej.

Badanie koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić́ w dyskontach. Najlepsze ceny oferował Auchan. Drugi pod tym względem był w marcu Lidl a trzeci Makro. Najdrożej trzeba było zapłacić w sieci Cash&Carry. W porównaniu z Auchan różnica wynosiła 30 proc. 

Ewa Wysocka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | Wielkanoc | ceny żywności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »